Ha David!

3 maart 2010 zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Tot die tijd – en misschien ook wel daarna – is op Hofstijl een briefwisseling te lezen tussen de raadsleden David Rietveld (GroenLinks) en Martin Wörsdörfer (VVD). Eerstgenoemde trapte hier af. Vandaag Martin’s reactie.

Ha David!

Met plezier heb ik je ‘brief’ gelezen. Wat leuk, dat je zoveel moeite hebt gedaan om de VVD standpunten over het voetlicht te brengen! Inderdaad: de VVD sluit graag overlastgevende coffeeshops. En de historische vergissing die Amerikaanse ambassade heet, mocht gisteren tegen de grond. Het tot monument bombarderen is opnieuw een historische vergissing.
Over die lastenverlichting wil ik wel wat kwijt. Kijk, wat ons betreft mag de overheid flink kleiner. Dan is er ook minder geld nodig. Laten we alsjeblieft ervoor zorgen dat de Haagse burgers, dat wij, zélf kunnen kiezen waar geld aan besteed wordt. We betalen al genoeg belasting in dit land. En sterker nog, sommige platen kunnen me niet grijs genoeg. Deze grijsgedraaide klassieker doet het ook nog altijd voor me! Je hebt trouwens veiligheid niet genoemd – ook zo’n typisch punt waarvoor men bij de VVD moet zijn.
Maar even over GroenLinks. Ik dacht altijd dat dat een serieuze partij is, voor hoogopgeleide mensen. Je zou verwachten dat die oog hebben voor de echte problemen van de stad. Is dat zo? Volgens mij was je meer bezig met het proberen te verbieden van consumentenvuurwerk. Met het gedoe dat er geen dieren in de levende kerststal in het stadhuis mogen staan. Of alle tijd die je stak in het stoelenmuseum.
Leg mij dus eens uit waarom iemand eigenlijk op GroenLinks moet stemmen? Natuurlijk, jullie strijden hard voor een groen Den Haag en een beter milieu. Maar je mist focus. We moeten niet het geld verbranden aan allerlei nutteloze initiatiefjes. Besteed dat geld nou dáár waar de beste resultaten kunnen worden geboekt. En vanwege die focus is duurzaamheid en milieu juist bij de VVD in prima handen. Getuige ook jullie groene lintje dat je aan VVD-wethouder Smit hebt gegeven.
Wat me overigens zorgen baart: in je programma staat het hoofdstuk met jullie wensen over werkgelegenheid en economie bijna achteraan. Dat kun je toch niet menen in tijden van crisis? Er moet dik bezuinigd gaan worden. Ik dacht dat GroenLinks de tijd van Vrijheid blijheid wel enigszins voorbij was?
Maar het valt wel mee dat je niet net als alle andere linkse partijen (incl D66) over lastenverhoging begint. Trouwens, nu ik er goed over nadenk, je bent woordvoerder financiën, een goede voorzitter van de rekeningencommissie – degelijke financiën vind je dus belangrijk – en je hebt oog voor duurzaam. Er gaat me een licht op: jij hoort eigenlijk bij ons!

Goed weekeinde,

Martin Wörsdörfer

PS: Volgens de Stemwijzer en Kieskompas moet ik VVD stemmen (het wordt dan nummer 11)

PPS: En om in de stijl van die lastenverlichting te blijven: zie vers van de pers mijn verkiezingsflyer.

, , , , , , ,

19 Responses to Ha David!

  1. Raapie februari 7, 2010 at 9:45 am #

    Interessant ding trouwens die Stemwijzer. Vraag aan Martin en David:
    Waar moeten mensen op afgaan: gevoel of keuze Stemwijzer?

  2. Maup februari 7, 2010 at 12:02 pm #

    En waarom zien we in de stad nog nergens verkiezingsborden vol affiches? In andere gemeentes zie ik die al lang.

  3. Martin Wörsdörfer februari 8, 2010 at 9:26 am #

    @Maup. Goed punt! Door de PvdA is een motie ingediend, gesteund door oa GroenLinks – niet door de VVD – , dat de gemeente voortaan de verkiezingborden beplakt. Onzinnig idee en zonde van het geld, natuurlijk. Wij hebben zat vrijwilligers die dat ook kunnen doen. De borden worden ongeveer drie weken voor de verkiezingen geplaatst, dus dat zal vandaag of morgen het geval zijn.

  4. David Rietveld februari 9, 2010 at 8:09 pm #

    *kuch* volgens mij hebben jullie die posters voorgaande keren láten plakken, maar goed. Met 20 partijen – vorige keer 29 – werden die borden een zootje. Vervolgens werden ze ook nog gebruikt door reclameplakkers, waardoor helemaal niet meer te zien was wat er aan de hand was. Ik heb in de raad betoogd dat een verkiezingsbord ook een uithangbord is voor de verkiezingen in zijn algemeenheid. Dus liever georganiseerd en overzichtelijk. Groot voordeel: niet alle 20 partijen hoeven 2-3 keer het rondje Den Haag te doen en het scheelt papier en lijm.

  5. Maup februari 9, 2010 at 8:24 pm #

    Hoewel ik die billboards nog steeds niet heb ontwaard heeft David wel een punt. De laatste paar verkiezingen werden die officiële verkiezingsborden misbruikt en gevandaliseerd door respectloze tegenpartijen en de reguliere plakkers.
    Enige orde zou op zijn minst gewenst zijn.

  6. David Rietveld februari 9, 2010 at 9:20 pm #

    @Raapie: maakt niet uit, zolang je maar GroenLinks stemt! 🙂 Serieus: ik zou niet te veel waarde hechten aan wijzers en kompassen. Het beste is denk ik om op een persoon te stemmen die je kent en vertrouwt. Als die er niet is, zou ik op mijn gevoel afgaan.

  7. Martin Wörsdörfer februari 10, 2010 at 9:42 am #

    @Raapie en David: Mag ik daaraan toevoegen dat die stemwijzer en het kompas natuurlijk een prima manier zijn om goed gevoel te krijgen bij de standpunten van de partijen. Dus ik zou ze wel invullen.

  8. David Rietveld februari 10, 2010 at 10:50 am #

    Eens met Martin natuurlijk. Je krijgt trouwens niet alleen een gevoel bij de standpunten, maar ook de positionering t.o.v. andere partijen. En dan is het ook altijd leuk om de uitkomsten te delen.

  9. Maup februari 10, 2010 at 9:02 pm #

    @Martin, terugkomend op die coffeeshops en de vermeende overlast;
    Ik kijk uit op een Thais restaurant links en een coffeeshop met mooie dingen uit Marokko rechts.
    Ik stoor me niet echt aan het verkeer dat dat oplevert. Maar de zogenaamd restaurerende luid pratende buitenrokers zijn de junkies waar ik me het meest aan stoor.

  10. Martin Wörsdörfer februari 11, 2010 at 6:51 pm #

    @Maup: Wij vinden dan ook dat iedereen zich moet gedragen. Dat betekent ook dat je ’s avonds (laat) buiten een restaurant in een woonstraat je volume zou moeten aanpassen.
    Overigens ken ik veel mensen die anders denken over overlast bij coffeeshops. Zeker in straten waar teveel coffeeshops zitten, want daar hebben we het bij de VVD vooral over. En als een coffeeshop geen overlast veroorzaakt, hoor je ons er niet over!

  11. Raapie februari 11, 2010 at 7:54 pm #

    @Martin: geldt dat niet ook voor kroegen? Ik neem aan dat sommige kroegen veel overlast veroorzaken. Een vriend van mij woonde aan de Grote Markt en werd altijd wakker van het lawaai op het moment dat alle kroegen dicht gingen.

  12. Martin Wörsdörfer februari 12, 2010 at 11:09 am #

    @Raapie: Iedereen die overlast veroorzaakt moet daar op worden aangesproken, ja. En als je midden in de nacht de kroeg uit komt rollen, heb je je inderdaad te gedragen. Ik werd onlangs gewezen op het systeem in Leiden: open zo lang je wilt, met de deur gesloten. Dan komt niet iedereen tegelijk de straat weer op.

  13. Maup februari 12, 2010 at 2:06 pm #

    @Martin: Je zegt: ‘…als een coffeeshop geen overlast veroorzaakt, hoor je ons er niet over!’ Wat fijn, maar ook verwarrend.
    Ik dacht toch echt dat Sander Dekker (Lijsttrekker VVD Den Haag) op 16 januari pleitte voor het sluiten van alle coffeeshops:
    http://www.vvddenhaag.nl/2582/rutte-dekker-strijden-tegen-coffeeshops.htm

  14. Raaphorst februari 12, 2010 at 2:12 pm #

    @Martin: is zo gek nog niet dat systeem in Leiden. In Groningen mogen de kroegen ook heel lang open blijven dacht ik. Spreiding lijkt mij het meest logisch.

  15. Raaphorst februari 12, 2010 at 2:14 pm #

    @Maup: ja, in de stemwijzer is dat zo opgenomen, VDD is tegen, ongeacht overlast. Een goeie blower kankert niet. Is bewezen, toch?

  16. Maup februari 12, 2010 at 2:29 pm #

    Ja, komt er eens wat leuks en positiefs uit Marokko…
    Het is ook nooit goed bij de VVD (geintje).

  17. Martin Wörsdörfer februari 12, 2010 at 4:02 pm #

    @Maup: kijk eens goed op die link. daar lees ik toch echt dat wij de overlastgevende coffeeshops willen sluiten. en terecht. en zeker niet verplaatsen zoals D66 e PvdA willen en dat is natuurlijk het belangrijkste punt.

  18. Raaphorst februari 12, 2010 at 4:51 pm #

    @Martin: in stemwijzer is dat punt genoteerd als ‘alle coffeshops’ sluiten

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hofstijl » Beste Martin, - februari 10, 2010

    […] David Rietveld (GroenLinks) en Martin Wörsdörfer (VVD). Eerstgenoemde trapte hier af en Martin reageerde. Vandaag het […]

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag