Pier Paolo Pasolini van het Nationale Toneel, gaat dat zien!

De door @Dieke en @filosoof georganiseerde Tweetup van gisteravond was zeer heftig en zeer geslaagd te noemen. Met een groep van ongeveer 20 personen konden we op een bijzondere manier de voorstelling Pier Paolo Pasolini van het Nationale Toneel bijwonen. Gisteravond was de première.

De avond begon met een interessant voorgesprek met dramaturg Karim Ameur op de zolder van het Nationale Toneel, dat als repetitielokaal voor het theatergezelschap heeft gediend. Pier Paolo Pasolini is op zijn zachts gezegd een nogal controversieel Italiaans cineast en schrijver geweest. De meesten van de aanwezigen waren met zijn werk niet of nauwelijks bekend.

Pasolini was een van de 20e eeuwse grootheden van de Italiaanse cinema en literatuur. Hij schreef beeldschone gedichten en verhalen, maar zijn werk choqueerde ook en wekte de afkeur op van veel Italianen. Hoe het ook zij, zijn werk, leven en gedachten deden ertoe, baarden opzien. Zijn analyses van een verrotte Italiaanse maatschappij zijn meer dan ooit actueel.

Zijn eigen leven zat vol tegenstrijdigheden. Volgens velen was Pasolini een genie, maar evenzoveel anderen vonden hem een smeerlap. Zijn openlijke homoseksualiteit maakte hem weinig geliefd in de communistische partij waarvan hij lid was. Extreemrechts kon zijn bloed wel drinken. In de ‘loden’ jaren 70, waarin het terrorisme van rechts en van links Italië in haar greep houdt, wordt deze dappere man op brute wijze vermoord. De ware toedracht van de moord is nooit opgehelderd.

(bron)

In hoeverre die keiharde praktijk een kunstenaar vormt of juist misvormt is altijd weer de vraag. Een vraag die ook gisteren niet eenduidig beantwoord werd. En laat dit nu juist het mooie aan de voorstelling zijn, die gelaagdheid. Je eigen ervaringen en gedachten zullen daarbij alle kanten opgaan.

In het slot van de voorstelling zit een kort gespeeld interview met Pasolini die hij een dag voor zijn verschrikkelijk dood voor tv gaf. En pas dan krijgen we een beeld van een krachtig maker die heel goed doorhad waar zijn kunst toe dient, zijn rol daarin, en de algehele hypocrisie en absurditeit van ‘zijn land’ Italië. Beelden van Berlusconi en dansende bikini-girls worden tussendoor getoond.

De boodschap is duidelijk: er is in al die jaren niets veranderd, het is misschien juist nog wel platter en absurder geworden. Pasolini liet die rauwe waarheid toentertijd zien. Een waarheid die Berlusconi simpelweg niet zou toestaan, alsof het gewoonweg niet hoort te bestaan.

Na afloop van de voorstelling konden we nog even praten met de sympathieke hoofdrolspeler, Jeroen Spitzenberger (ook wel bekend als – ja, totaal iets anders – de prins uit Alles is Liefde). Hij speelde de rol van Pasolini gisteravond zeer gepassioneerd.

De voorstelling heeft mij geraakt. Ga hem zien!

, , , , ,

2 Responses to Pier Paolo Pasolini van het Nationale Toneel, gaat dat zien!

  1. Maurice april 3, 2010 at 12:05 am #

    Tof stukkie, Raap!

    (Beterschap voor P.)

  2. Raaphorst april 3, 2010 at 10:55 am #

    merci!

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag