Vroegâh: de PCC cars !!!

Op zondag 22 augustus 2010 is Den Haag weer een dagje een American looking town aan de Noordzee. In het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) is het die dag PCC-dag. De PCC is van oorsprong een Amerikaans type tram. Bij HTM deden ze dienst van 1949 tot 1993. In de jaren 1965-1981 zag je alleen deze trams in de Haagse straten.De 234 wagens van verschillende typen PCC zijn voor HTM, en de Hagenezen/Hagenaars een zeer kenmerkende en belangrijk type tram geweest. In het museum aan de Parallelweg staan alle types, van de 1000 tot en met de 2100.

Ongetwijfeld roept de PCC herinneringen op aan vroegâh. De PCC-dag op zondag 22 augustus is dé gelegenheid om weer eens met dit type tram door Den Haag te rijden. Maak een rondrit met een PCC, of ga fotograferen in het museum en in de stad.

In het museum wordt van alles over de PCC verteld, er zijn twee modelbanen aanwezig en voor kinderen is er een speurtocht waarmee een aardigheidje is te winnen.
Het museum is deze dag – in tegenstelling tot een gewone zondag – al geopend vanaf 12 uur! Sluiting om 17 uur. De toegang tot het museum is gratis.

Wat, waar en hoe? Zie www.hovm.nl/2/news&id=15.php

Voor de Flickeraars: er is om 16.30 voor de remise een line up!

Bron: HOVM

, , ,

2 Responses to Vroegâh: de PCC cars !!!

  1. Maup augustus 18, 2010 at 11:58 pm #

    De gele noemde ik (men?) vroeger banaantjes.
    Ik ben benieuwd naar de foto’s over overovermorgen.

  2. Eduard Bekker augustus 19, 2010 at 12:15 am #

    Tja. Nu vind ik het grappig ze te zien rijden, die van de Amerikaanse PPC’s afgeleide karretjes.
    Maar hun voorgangers, de fraaie, van binnen met veel hout en koperwerk (!!)) uitgevoerde houten twee- en vierassertjes met voor- en achterbalkon en de vaak gemoedelijke conducteur (ik kan me zijn blikken kaartenbakje nog voor de geest halen) en de banken tegenover mekaar (de tram leek soms meer een rijdende huiskamer) vond ik veel prettiger.
    Op lijn 3 (vertrok toen nog vanaf de Kwartellaan, waar we altijd opstapten) reed tot pakweg 1964 een soort hybryde ( http://www.hovm.nl/2/mw215.php ) die al automatische deuren had, luchtdrukremmen (we noemden ze vanwege het gesis ook wel ‘blaastram’) en een rood en groen lampje boven de balkondeuren. Als je op het stopknopje drukte, ging het groene lampje uit het rode lampje aan.
    Met de PCC ging alles veel langzamer, omdat de mensen nu bij het instappen allemaal langs de bestuurder moesten en vaak behalve stempelen ook hun kaartjes kochten (voorverkoop bestond toen geloof ik nog niet). Bovendien moest je in de PCC veel vaker staan, omdat er minder zitruimte in was als in de voor- en aanhangwagens.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag