Met een gat in je zak is het slecht bezuinigen

Een van de dingen die het kabinet straks moet gaan doen is bezuinigen. Maar zover is het nog niet want de kabinetsformatie laat nog even op zich wachten.

Wat nou bezuinigen? Geldverdampen is wat de heren politici op dit moment doen. En het lult maar en het lult maar. Maar iets doen, actie in de fractie, ho maar! Een schande!

Waarom dat overspannen gedoe? Waar komt die bezuinigingsdrift vandaan? Staat de gemeente Den Haag op de rand van een faillissement?

Lees ik bij David Rietveld. Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet is dat de website van denhaag.nl een hoop geld gekost heeft. Het zou onderdeel zijn van een groot project van in het totaal een paar miljoen euro. Technisch gezien is het een digitaal gedrocht. En zonder met mijn ogen te knipperen durf ik te beweren dat Hofstijl op betere techniek draait, de webstandaarden volgt en mede ook daardoor beter te onderhouden is.

Weet iemand hoeveel denhaag.nl precies gekost heeft? Zoiets moet toch openbaar gemaakt worden dacht ik.

Den Haag is duidelijk niet arm. Punt is wel dat het in de verkeerde zakken belandt. Zakken met gaten erin. Van mensen die geen kennis hebben van webtechnologie. Ik zeg go go go David!

P.S. Als je zoekt op Hofstijl in de zoekmachine van denhaag.nl dan kom je Hofstijl niet eens tegen! Umm.

, , , ,

36 Responses to Met een gat in je zak is het slecht bezuinigen

  1. Bert september 5, 2010 at 1:18 pm #

    Volgens mij weten ze zelf nog niet eens hoeveel het gekost heeft.

  2. Raaphorst september 5, 2010 at 1:22 pm #

    @Bert: echt gerommel met geld dus? Ik hoop dat ze een zuivere boekhouding gevoerd hebben.

  3. karin r. september 5, 2010 at 1:40 pm #

    ik krijg kromme tenen bij dit soort stuitende berichten. hoe verhaal je dat naar onderwijs, zorg e.d?

  4. Maup september 5, 2010 at 1:52 pm #

    Een te dure website die niet doet wat je er van verwacht. En daar had ik best wat verandering in willen aanbrengen….
    Wat dat zoekmachientje betreft: Zelfs Blog-Art wordt niet gevonden!
    Dat is toch werkelijk onbegrijpelijk aangezien Blog-Art mede mogelijk wordt gemaakt door de Gemeente Den Haag. Maar daar hebben ze dus niets over te melden…. ?

  5. Michel ten Hoove september 5, 2010 at 3:18 pm #

    Als het bedrag wat zo’n website gekost heeft niet in openbaar gemaakte stukken (begroting, jaarrekening) terug te vinden is zou ik gewoon eens een gemeentewoordvoerder er naar vragen. Krijg je geen antwoord en wil je het per se weten dan kun je altijd nog gaan wobben.

  6. Interniek september 5, 2010 at 7:01 pm #

    Alles wat succes heeft zonder dat de gemeente EERST zijn goedkeuring heeft gegeven is moeilijk of helemaal niet (meer) te vinden. Dit tot ergernis van de goedlopende onbetaalde blogs die nu met ‘dead links’ zitten.

  7. Raaphorst september 5, 2010 at 7:19 pm #

    Als je bij denhaag.nl een RSS-feed zoekt en ook vindt dan begint het echte ware Haagse lachen pas. Wie verzint zoiets?

    De programmeur zal wel stoned, lam en Oost-Indisch blind zijn geweest.

  8. Maurits Burgers september 5, 2010 at 7:21 pm #

    @Interniek: Over dat probleem met die ‘dead links’ sinds de grote make-over van 6 miljoen heb ik nog gesproken tijdens mijn sollicitatie onlangs. Men bleek niet onder de indruk van dat probleem want dat was ‘hun’ probleem om naar iets te linken wat er niet meer is, en dat zonder blozende blikken.

    Ik ben achteraf eigenlijk blij dat ik achter het ambtelijke net heb gevist voor de baan van Redacteur Foto en Video bij de Gemeente Den Haag.
    Ik had gehoopt het recept te mogen helpen verbeteren, heb geproefd en nee het smaakt naar niks, en dat blijft voorlopig zo…

    p.s.

    Voor enige advisering, noem het consultancy om e.a. alsnog meer ‘naar de Haagse burger’ te optimaliseren staat Hostijl c.s. ondergetekende uiteraard altijd open. Het blijft ónze Gemeente.

  9. Frans september 5, 2010 at 7:27 pm #

    Den Haag arm?
    Met een spaartegoed van 1,1 miljard euro en dan met een zogenaamde lege portemonnee gaan bedelen?
    Oh, wat hebben we het slecht.
    En meneer Rietveld weet als geen ander dat die reserve er wel degelijk is want hij zit met zijn neus gemiddeld 50 uur per jaar in die begroting te snuffelen. Tenminste, dat is wat hij ons wijs stond te maken.

    http://denhaagtekijk.blog-city.com/nieuwe_accountant.htm

    En waarom moesten zowel AD als RTVwest en AD ineens over op een nieuwe website en heeft niemand de moeite genomen om zaken te re-directen?
    En dat allemaal in de periode vlak voor of tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen.
    Ons hele collectieve geheugen c.q archief in 1 klap weg.
    Niet meer te raadplegen.

    Maar we mogen het van David geen complot noemen, dat al die negatieve berichten over onze politieke (kuch) steunpilaren nergens meer te vinden zijn en er dus ook niet meer naar gelinkt kan worden.

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/ad-seo-misstap-nieuwe-website/

  10. Raaphorst september 5, 2010 at 7:30 pm #

    Zowel bij denhaag.nl als ad.nl weten ze niet wat een 301 en 302 redirect is.

  11. Peter Berkhout september 5, 2010 at 7:47 pm #

    6 Miljoen voor een makeover en dan doet ie het nog niet?
    Ik kan voor de helft een website makeoveren en het hem dan ook niet laten doen.
    Sterker nog ik ken mensen die betaal je helemaal nix en dan doet die website ’t vervolgens ook niet.
    Het kan veel goedkoper dus.

  12. Raaphorst september 5, 2010 at 7:49 pm #

    Precies. Hofstijl hebben we ook met stookolie aan de praat gekregen en het motortje ronkt nog heerlijk.

  13. Frans september 5, 2010 at 8:03 pm #

    @Zowel bij denhaag.nl als ad.nl weten ze niet wat een 301 en 302 redirect is.

    Je moet natuurlijk geen beroep doen op hun intelligentie.

    http://www.denhaagtekijk.nl/beerput_godfrie_bomans/den_haag_te_kijk.htm

  14. Raaphorst september 5, 2010 at 8:08 pm #

    @Frans: 🙂

  15. Peter Berkhout september 5, 2010 at 8:33 pm #

    En oh ja, Met een zak in je gat heb je wel andere dingen aan je hoofd dan aan bezuinigingen te denken.

  16. Lisa september 5, 2010 at 8:33 pm #

    Leuk dacht ik toen ik zag ‘tip de webredactie’. Dus stuurde ik de opmerking dat de basischool van mijn kinderen niet op de onderwijskaart werd vermeld. Toen kreeg ik dit:

    “Kunt u mij melden welke ‘onderwijskaart’ u bedoelt en op welke site u die informatie niet heeft kunnen vinden.”

    Zelfs hun eigen site herkennen ze niet!

  17. karin r. september 6, 2010 at 9:09 am #

    @Lisa: da’s toch écht heul erg?!

  18. Raaphorst september 6, 2010 at 9:14 am #

    @Lisa: ze zouden dat user generated moeten maken net als Wikipedia, scheelt hun tijd.

  19. Frans september 6, 2010 at 5:03 pm #

    Residentie.net dat nogal wat geld gekost heeft, kampt met nogal tegenvallende bezoekersaantallen.
    Het schijnt niet de bedoeling te zijn om een informatieve site aan te bieden, maar het wordt blijkbaar door een zeer streberige webmaster gerund, die er alleen maar op uit schijnt te zijn om de kijkcijfers op te krikken. Zoiets als een link van je site op geenstijl gooien omdat elke bezoeker daar dan wel op klikt. Geen kwaliteit, alleen kwantiteit telt.
    Dat je daar geen moer aan hebt en niemand ook van dienst bent, maakt niet uit.
    Nu hebben ze een nieuwe truc, de bordeel, eh, portaalhouder.
    Je krijgt een zogenaamd gratis weblog(gedeelte) tot je beschikking en dan lokken ze je natuurlijk met het feit dat ze een eigen server hebben en je streaming video aan kunnen laten bieden. Allemaal gratis. Dat je daar zelf dik aan meebetaald hebt via je gemeentelijke heffingen, wordt wijselijk verzwegen.
    Ze geven je zelfs les in het CSS in dagdelen om je te vertellen hoe je al dat moois naar je hand kan zetten.
    Dat is echter maar beperkt.
    Het CSS is echter onwrikbaar.
    Kan je op andere sites tegen betaling het CSS naar je eigen inzicht aanpassen, hier krijg je min of meer een soort SPAR winkeltje als franchise weblogger.
    Het komt er dus op neer dat organisaties en particulieren alles mogen plaatsen en van de faciliteiten gebruik mogen maken om nieuws aan te bieden, inclusief video, maar dat de lay out van elke weblogger in hetzelfde raamwerk van residentie.net wordt getoond.
    Hiermee lijkt het net of er heel veel mensen bezig zijn met residentie.net, maar zijn het in wezen onbezoldigde slaafjes om de kijkcijfers van het zieltogende residentie.net op te krikken.
    Net zoals ze verwoede pogingen bleven doen om denhaag.org in te lijven, althans wat de naam betreft. Omdat ze heer en meester blijven over het CSS, waar ze dan uitleg over geven hoe je, je in dat keurslijf moet bewegen, voedde dat dus ook de angst dat je met huid en haar bent overgeleverd aan de nukken en de censuur van de semi gemeentelijke organisatie die over het geheel gaat.
    Gezien je bij vele webhostingbedrijven voor nog geen 10 euro per maand 2 gb webruimte kan krijgen met 80gb dataverkeer per maand, wat je ook nog kan uitbreiden, zal het duidelijk zijn dat er geen onafhankelijk opererende weblogger zich zal willen liëren aan dat residentie.net.
    “De leeromgeving van Residentienet bevat een cursus wat weer een onderdeel is van de opleiding ‘de digitale burger’. Het uiteindelijke doel is om van u een succesvolle digitale Haagse slaaf, eh, burger te maken.”
    Inmiddels weten we wel beter, ook gezien de hardnekkige pogingen in het verleden om denhaag.org in te lijven. Het is niet; big brother is watching you, but; big brother got you by the tail. En de bewering dat ze residentie.net zogenaamd “op afstand zouden zetten” kan je met een grote korrel zout nemen. gezien de gemeente er fikse bedragen in pompte.
    Wie betaalt, bepaalt.
    Het kostte in 1999-2004 al 2,5 miljoen gulden. Dat is 1.134.450,- euro en de periode 2004-2009 met de inflatie en het veranderen van het guldenteken voor de euro nog eens 2,5 miljoen euro met hier en daar wat losse eindjes is ruim 4 miljoen euro. En dan natuurlijk de overschrijdingen van dat soort budgetten. Van 6 mijloen euro uitgaan is zo best wel onderbouwd.

    http://www.infocities.eu/virtuhalls/The_Hague/Files/City_of_Dhg/raad144.pdf

    http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-nl-0202/msg00006.html

  20. Frans september 6, 2010 at 5:09 pm #

    En het bovenstaande is dan niet denhaag.nl maar als je het toch over geld in een bodemloze digitale vergeetput gooien hebt, dan mag dat residentienet ook niet onbenoemd blijven.

  21. Martin Wörsdörfer september 7, 2010 at 11:02 am #

    Den Haag is inderdaad niet arm, als je kijkt naar het spaarbankboekje. Daar staat dat ruime miljard. Maar dat geld is bedoeld voor allerlei toekomstige investeringen, waarvoor dus gespaard wordt. Dat vind ik wel een hele goede regel. Pas uitgeven, als je het hebt.

    Verder bestaat er zoiets als de lopende uitgaven van de gemeente. De gemeente heeft allerlei jaarlijkse taken waarvoor natuurlijk wel geld beschikbaar moet zijn. Dat geld komt voornamelijk van het Rijk. Dat daar driftig bezuinigd moet gaan worden, zal ieder wel hebben meegekregen. Bovendien moet de gemeente steeds meer doen, terwijl ze minder geld krijgt. En dát is dan ook de reden dat ook Den Haag moet bezuinigen.

  22. Frans september 7, 2010 at 6:21 pm #

    @Martin
    Dat kan best zo zijn, maar er hoeft niet altijd alleen maar in stenen geïnvesteerd te worden.
    Vooralsnog is de thuiszorg uitgekleed, wordt de sociale samenhang niet meer verstevigd, voor zover die er nog was. En buiten de getto’s eh, krachtenwijken, verloederen de overige “gegoede” wijken, omdat al het geld in die zwakke wijken gepompt wordt. Waar nog steeds het minste rendement wordt verwacht. Al met al niet echt slim bezig. Er zal dus ook geld gestoken moeten worden in immateriële zaken. Mensen raken steeds meer op zichzelf teruggeworpen en de hulp die geboden wordt, is er schijnbaar, alleen nog maar ten faveure van het inkomen van de hulpverlener.
    En de “klant” in kwestie?
    Die zoekt het maar uit als het budget voor de welzijnswerker al op is, voordat zijn of haar probleem is opgelost.
    Reserveren voor grote uitgaven?
    Wat is een grote verantwoorde uitgave?
    Die M van Maarniks soms, waar niemand op zat te wachten?
    Het gaat niet aan, de afvalheffingen en de parkeergelden te verhogen en dat er in de samenleving als zodanig niets meer wordt geïnvesteerd en die reserve maar aangroeit.
    Dan heb je een stad waar de tweedeling zich nog scherper zal gaan aftekenen.
    Investeren in mensen is ook nuttig en daar mag ons spaargeld ook best een beetje voor aangesproken worden.
    Het komt over dat je nu precies zo megalomaan denkt, als wat ze Norder verwijten.
    Dat hij geld alleen in prestige objecten wil stoppen.
    De menselijke maat als uitgangspunt nemen, ook voor ons spaargeld, mag best.

  23. Martin Wörsdörfer september 7, 2010 at 8:03 pm #

    Ja, @Frans, daar maak je het me wat moeilijk. Als ik zo vrij mag zijn, worden in je reactie wel wat appels en peren vergeleken, bezien vanuit de potjes waaruit nu de zaken betaald moeten worden.

    Ik zeg helemaal niet dat alleen in stenen geïnvesteerd moet worden. Sterker, persoonlijk vond ik die M maar niks. Maar flauw gezegd is het – vanuit gemeentefinanciën geredeneerd – geen investering als je bijvoorbeeld je geld in de thuiszorg steekt. Daarmee zeg ik niet dat dat niet nodig zou kunnen zijn. Maar wel dat als je nu een potje daarvoor gebruikt, dat potje straks leeg is, en dan stopt het weer. Beter kun je dat dus uit lopende inkomsten betalen. Voor de goede orde: ik ben natuurlijk niet tegen het investeren in mensen.

    Wat je je zou kunnen afvragen is of er niet teveel op de spaarrekening wordt gezet. (Ik weet dat nu niet, omdat ik de laatste begroting niet heb bekeken.) Minder sparen (voor minder megalomane projecten), betekent meer geld overhouden voor andere zaken.

    De afvalstoffenheffing is per begin 2010 overigens flink verlaagd (als het aan mij had gelegen, was die verlaging nog groter geweest), en de opbrengst van die heffing mag alleen aan de ophaal, verwerking, etc van huisvuil worden besteed. Daar houdt de gemeente niets aan over.

  24. Ton september 7, 2010 at 8:47 pm #

    Meneer Wörsdörfer

    Ik ben er al uit!
    Die reserve is natuurlijk nodig om de schade van dat VCP te herstellen als het verstand eens gaat prevaleren hier in Den Haag.
    Maar dat zal wel ijdele hoop blijven.

    http://www.denhaag4u.net/elandstraat_vcp_controle.htm

  25. Frans september 7, 2010 at 9:16 pm #

    @Martin
    Appels en peren?
    Omdat de gemeente de keus maakt om onze belastingcenten over diverse potjes te verdelen, wil dat nog niet zeggen dat wij als belastingbetaler die het allemaal op moeten hoesten, ook maar in (spaar)potjes moeten gaan denken.
    Maar burgers hebben natuurlijk geen flauw idee van wat er onder politici leeft. 🙂
    En om een voorbeeld te geven hoe er op het schunnige af met onze centen wordt omgegaan.
    De afdeling woningaanpassingen voor mindervalide en invalide mensen had zo’n achterstand met de aanvragen dat ze 25 miljoen niet hebben kunnen besteden.
    Noem het gebrek aan mankracht of deskundigheid, stroperigheid, lamlendigheid of wat dan ook, maar mensen zaten jaren te wachten.
    Misschien zaten ze op die afdeling wel stilletjes te hopen dat de problemen zich op “natuurlijke” wijze oplosten.
    Ze hadden dus een berg aanvragen niet gehonoreerd en omdat het gereserveerde geld toch op moest, werd dat gemakshalve in de pot algemene middelen gekieperd, waar direct allerlei lieden in zaten te graaien.
    En als je dan als mindervalide vroeg hoe het nou met je traplift stond, kreeg je een briefje wat er op neer kwam, dat de kosten niet in verhouding waren, met de versnelde afschrijving ten opzichte van de nog ingeschatte levensverwachting van de cliënt.
    En je dan nog afvragen waarom er zoveel wethouders en raadsleden bedreigd worden.
    Je moet natuurlijk wel een onderscheid weten te maken tussen criminele tokkies en mensen die het gewoon een keertje zat zijn. Nietwaar?

    En nog even over die afvalstoffenheffing.
    http://denhaagtekijk.blog-city.com/afvalheffing_ript_alleenstaande_hagenaars.htm

  26. Frans september 7, 2010 at 9:43 pm #

  27. Frans september 7, 2010 at 9:44 pm #

    28. was maar en testje om you tube te kunnen plaatsen

  28. Martin Wörsdörfer september 7, 2010 at 9:48 pm #

    Maar @Frans, waar dacht je dan dat alle gelden vandaan komen die door de overheid (op welk niveau ook) worden uitgegeven: dat betalen wij vrijwel allemaal hoor!

    Verder krijg ik de indruk dat ik hier nu wat zit te verdedigen, terwijl ik alleen technisch wat uitleg gaf! Geeft niet, ik vind het een mooie discussie. Al helemaal omdat we ergens komen. Geld moet efficient worden besteed. Achterstanden zijn raar – dat geld is er, en voor het overgrote deel voor zinninge dingen (geen cruisterminal of zo…), en als een dolle uitgeven dan. Dat was ook de boodschap aan de vorige wethouder Financiën.

    En de door jou beschreven voorbeelden zijn natuurlijk erg. En daar moet iets gebeuren. Alleen zit dat denk ik niet zozeer in het feit dat er ergens een spaarpotje is.

    Om die link over afvalstoffenheffing kan ik wel lachen. Ik neem aan dat denhaagtekijk elk jaar zijn eerdere berichten recycled (minder afval is goed! :-))?! Ik kan je vertellen dat de gemeenteraad (die doen heus ook goeie dingen) begin van het jaar het college opdracht heeft gegeven die tariefopbouw tegen het licht te houden. Komt als het goed is in de herfst reactie op.

  29. Raaphorst september 7, 2010 at 10:03 pm #

    @Frans: ik heb de YouTube embedding er even ingezet voor je. (Moet een code-tag omheen, beetje technisch lastig helaas… moet even denken hoe dat handiger kan)

  30. Frans september 7, 2010 at 10:06 pm #

    …de gemeenteraad, die doen heus ook goeie dingen….

    Het feit dat we jaar in jaar uit onze berichten gewoon elke keer kunnen recyclen met een actuele datum, geeft wel aan hoe hardleers dat bestuur is of wat er voor door denkt te moeten gaan.
    Maar nu ik u toch aan “de lijn” heb
    Die afvalfrustratie is inmiddels al 5 jaar oud.
    De precario op water en andere leidingen wat al is aangegeven als onbehoorlijk en waar slechts en handvol graaigemeenten zich aan bezondigen zou in 2010 vervallen.
    Nog niks van gemerkt.
    Zie hier het treurige bestaansrecht van DHTK.

    http://denhaagtekijk.blog-city.com/precario.htm

  31. Frans september 7, 2010 at 10:08 pm #

    …de gemeenteraad, die doen heus ook goeie dingen….

    Het feit dat we jaar in jaar uit onze berichten gewoon elke keer kunnen recyclen met een actuele datum, geeft wel aan hoe hardleers dat bestuur is of wat er voor door denkt te moeten gaan.
    Maar nu ik u toch aan “de lijn” heb
    Die afvalfrustratie is al 5 jaar oud.
    De precario op water en andere leidingen wat al is aangegeven als onbehoorlijk en waar slechts en handvol graaigemeenten zich aan bezondigen zou in 2010 vervallen.
    Nog niks van gemerkt.
    Zie hier het treurige bestaansrecht van DHTK

    http://denhaagtekijk.blog-city.com/precario.htm

  32. Frans september 7, 2010 at 11:59 pm #

    @de gemeenteraad, die doen heus ook goeie dingen….

    Het feit dat we jaar in jaar uit onze berichten gewoon elke keer kunnen recyclen met een actuele datum, geeft wel aan hoe hardleers dat bestuur is of wat er voor door denkt te moeten gaan.
    Maar nu ik u toch aan “de lijn” heb
    Die afvalfrustratie is al 5 jaar oud.
    De precario op water en andere leidingen wat al is aangegeven als onbehoorlijk en waar slechts en handvol graaigemeenten zich aan bezondigen zou in 2010 vervallen.
    Nog niks van gemerkt.
    Zie hier het treurige bestaansrecht van DHTK

    http://denhaagtekijk.blog-city.com/precario.htm

  33. Frans september 8, 2010 at 7:47 pm #

    gemeenteraad, die doen heus ook goeie dingen….

    Het feit dat we jaar in jaar uit onze berichten gewoon elke keer kunnen recyclen met een actuele datum, geeft wel aan hoe hardleers dat bestuur is of wat er voor door denkt te moeten gaan.
    Maar nu ik u toch aan “de lijn” heb
    Die afvalfrustratie is al 5 jaar oud.
    De precario op water en andere leidingen wat al is aangegeven als onbehoorlijk en waar slechts en handvol graaigemeenten zich aan bezondigen zou in 2010 vervallen.
    Nog niks van gemerkt.
    Zie hier het treurige bestaansrecht van DHTK

    http://denhaagtekijk.blog-city.com/precario.htm

  34. Frans september 8, 2010 at 7:48 pm #

    Server op hol geslagen?

Trackbacks/Pingbacks

  1. elders geblogd vandaag | Melodiefabriek - september 5, 2010

    […] Met een gat in je zak is het slecht bezuinigen | Hofstijl […]

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag