OV-chip en Den Haag: wat gaat er mis?

Opladen of weggooien?

Netjes opgevoed als ik ben, zal ik nooit zwart rijden met het openbaar vervoer. Met het invoeren van de OV-chipkaart in Den Haag, was ik toch echt in mijn nopjes. Nooit meer op hoeven letten of ik nog genoeg strippen heb of überhaupt wel een strippenkaart in mijn portemonnee heb zitten. Nooit meer uit hoeven rekenen hoeveel strippen er nodig zijn om me te verplaatsen, hemels!
Echter, nadat ik een paar maanden later tot de ontdekking kwam dat ik onterecht Euro’s aan het slijten was aan de HTM, kon ik niet echt meer lachen.

Twee keer per week zat ik in de bus, richting de fysiotherapeut. Fietsen was na mijn operatie uit den boze. Niet mijn favoriete vervoersmiddel, maar ik had verder weinig keus. Met mijn jaartrajectabonnement kan ik in Den Haag twee zones gratis reizen. Maar hoe intelligent ik ook ben, ik ken de zonekaart van Den Haag niet uit mijn hoofd. Dus netjes in- en uitchecken dan maar. Een enkeltje kostte me € 1,-. Ik vond het wat frapant, maar naïef als ik ben, dacht ik dat het wel klopte.
Ik had de bus gemist (wanneer niet) en stond daarom de zonekaart maar eens goed te bestuderen. Wat zag mijn alziende oog? Ik reisde binnen één zone, dus hoorde niks te hoeven betalen. Op naar de HTM dan maar.
Wat blijkt? HTM herkent geen abonnementen en dat waren ze me even vergeten te vertellen. Ze konden uiteraard alleen de laatste 10 ritten bekijken en me wel € 2,45 terugbetalen, de rest kon ik bij de NS terugvragen. Op naar de NS dan maar.
Maar ook hier geen bevredigend nieuws. Via internet was het niet mogelijk geld terug te vragen, omdat ik bij de NS nog niet met mijn OV-chipkaart kan reizen en daarom geen account aan kan maken. Bij de klantenservice ook hier alleen de laatste 10 ritten, vanwege privacy-redenen.
Uiteindelijk ben ik beland bij OV-chip themselves. Tot mijn grote verbazing een account aan kunnen maken…..maar blij gemaakt met een dode mus. Volgens OV-chip geen ritten gemaakt op mijn kaartnummer. Nou, mijn klomp is nu figuurlijk gebroken.
Zelfs het opladen wordt steeds problematischer………een prullenbak om je OV-chip direct weg te kunnen gooien…..?

7 Responses to OV-chip en Den Haag: wat gaat er mis?

  1. Raaphorst september 25, 2010 at 8:18 pm #

    De OV-chipkaart geeft echt heel veel problemen. De invoering ervan kostte alleen al 1 miljard euro. Omdat ze zo nodig iets nieuw dachten te moeten uitvinden …

  2. Eduard Bekker september 26, 2010 at 2:46 pm #

    De OV-chipkaart is één groot mysterie. Toen we (chippend) met De Erasmuslijn uit Blijdorp (is nog wel honderden meters lopen naar gelijknamige diergaarde) terugkwamen en chippend uit RR3 stapten, hoefden wij slechts respectieflijk 48 en 54 eurocent voor deze rit van Station CS naar Valkbosplein te schuiven (grappig die verschillen, wij reden toch dezelfde rit, worden de tien meter verschil tussen onze uitchecks ook verrekend?). Terwijl we normaliter een bedrag van € 1,33 moeten dokken om van CS op het Valkenbosplein te geraken.

    Terugvragen als ik vergeten ben uit te checken, doe ik niet meer: te ingewikkeld en geld komt toch niet terug. Nee, wat dat betreft heeft de HTM al aardig aan me verdiend.

    Met de trein begin ik er sowieso niet aan. Met de kortingkaart van de NS kunnen mijn gezinsleden ook met korting meerijzen, maar hoe zit dat met de OV-chipkaart? Ik zou het niet weten.

  3. Maup september 28, 2010 at 5:58 pm #

    Ik lees net dat de top van TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart in twee jaar hun salaris hebben doen stijgen met bijna een kwart!

    ‘De drie directeuren verdienden vorig jaar gemiddeld 240.000 euro en zitten daarmee boven de zogeheten Balkenendenorm. TLS wil geen uitsplitsing geven van de salarissen per directielid, al lijkt het bedrijf daar wel wettelijk toe verplicht.’ –Trouw

    OV = Onnoemelijke Veelverdieners.
    Zodra het systeem, godbetere, het enige wordt dan ga ik pertinent constant ‘op zwart’, ik zeg het maar alvast.
    En als ik beboet wordt ga ik procederen tot de hoogste raad van Europa.

    Een halfbakken systeem, waarbij de reiziger/klant niet zonder apparaat kan zien hoeveel saldo er nog beschikbaar is voldoet gewoon niet aan de consumentenwet- en regelgeving.
    Ook kan men in de meeste rijtuigen het saldo niet aanvullen!
    Een bus/trein/tram die geen kaartjes verkoopt dus…
    Ik heb er niet op gestudeerd maar dat mág gewoon niet.

  4. Raaphorst september 28, 2010 at 7:47 pm #

    @Maup: prutskutten en dan meer gaan verdienen? Echt belachelijk. Zwartrijden is het nieuwe witrijden!

  5. Martine van Dijk september 29, 2010 at 8:54 am #

    Tja, een witte zwartrijder z al ik nooit worden ;). Daar ben ik dan toch echt weer een te goed mens voor. Ik blijf me er overigens over verbazen hoeveel werknemers van de verschillende vervoersbedrijven ook daadwerkelijk geen idee hebben wat de juiste werking is van de ov-chipkaart…

  6. Raaphorst september 29, 2010 at 2:45 pm #

    @Martine: we kunnen een heel boek vullen straks, zie ook http://www.hofstijl.nl/tag/ov-chipkaart/

    Mij is ooit telefonisch door een medewerker van de HTM verteld om gewoon strippenkaarten te blijven gebruiken omdat er nog steeds heel veel problemen met de OV-kaart zijn.

  7. Lisa oktober 2, 2010 at 3:47 pm #

    Het is allemaal waardeloos, waarom kunnen er in steden zoals London wel een systeem werken en hier niet? Dat er zoveel verschil is tussen NS en HTM, waarom? Waarom niet landelijk een norm, zoals beloofd?

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag