Perikelen rond de Leyweg

Den Haag; het is en blijft een stad waar de ene wegopbreking de andere opvolgt.
Het liefst ook nog tegelijkertijd in eenzelfde omgeving.
Neem nu de Leyweg waar een deel bij het stadsdeelkantoor volledig is afgezet voor het autoverkeer.
Onhandig; het kost voor automobilisten heel wat omrijden.
Ook onhandig als er een ongeluk gebeurt en (snor)fietsers bijna van het fietspad worden gereden, omdat de hulpdiensten erheen moeten en de tijd niet hebben om te rijden.
Van een bewoner hoorde ik zelfs, dat automobilisten dit fietspad gebruiken om op de plaats van bestemming te komen! Zeer asociaal.

Straks nog lastiger, omdat ook de Loevesteinlaan tussen de Melis Stokelaan en de Hengelolaan (alweer) volledig wordt afgesloten tussen 18 en 22 oktober voor nieuwe asfaltering. Deze werkzaamheden zijn overigens wel echt nodig vanwege de strenge vorstperiode van de afgelopen winter. In het wegdek zitten grote gaten (zoals bij zo vele wegen in Zuidwest Den Haag; zeker op de geasfalteerde fietspaden….).
De herinrichting van het fietspad op op de Loevesteinlaan is net voltooid en ik moet zeggen; ik vind het erg prettig rijden.

Maar, hebben fietsers wel eens geprobeerd op het knopje te drukken dat aan het eind van de Loevesteinlaan bij de Driebergenstraat staat om te zorgen dat het verkeerslicht voor fietsers na ellenlang wachten eindelijk eens een keer op groen zal gaan springen?
Je moet dan ook echt niet gehandicapt zijn!
Dit is namelijk alleen mogelijk als je van je fiets afstapt en de stoep oploopt…. (echt heel slim bekeken NOT. Echt zeer frustrerend en slecht geplaatst).
Op de foto lijkt het msschien of het geen grote afstand is, maar ik nodig je uit eens het zelf te proberen.

Terug te komen op de Leyweg.

Hoe goed bedoeld ook; ik ben heel bang dat het nieuwe stadsdeelkantoor een fiasco gaat worden.
Hoe mooi het gebouw ook is als het je smaak is, (buiten de slecht georganiseerde bezwaar- en beroep procedure indertijd; lees ook hier) het is en blijft een gigantisch gebouw wat naar mijn mening niet op deze plaats zou moeten staan. Het zal veel wind vangen (evenals het IJspaleis); het uitzicht en (zon) licht wordt voor veel mensen tegengehouden en het is schreeuwend duur (lees ook hier).
Er werd vanzelfsprekend vanuit gegaan, dat het rendabel zou zijn.
De bouw van dit stadsdeelkantoor maakt onderdeel uit van de Structuurvisie 2020: Wereldstad aan Zee; de Leyweg wordt opgepimpt en Den Haag met het Wateringse Veld verbonden.

De Leyweg is nog steeds een zorgenkindje; steeds meer winkels vertrekken omdat het niet rendabel blijkt te zijn.
Vorige week bleek ook nog eens dat door de economische recessie de bouw van het Erasmusveld wordt uitgesteld. Een extra impuls voor de Leyweg verdwijnt hierdoor dus…
Persoonlijk vond ik dit bericht niet heel erg; voor mij lijkt het, al wordt de bouw duurzaam, alsof de ecologische zone verder zou worden aangetast (lees voor mijn eerdere berichten hierover ook hier).
Zou het nog lukken de Leyweg “op te pimpen”?



Deze agenten op de Leyweg gingen in elk geval hard door met het uitschrijven van bekeuringen aan fietsers in de winkelstraat en verkeerd geparkeerde auto’s (of waren ze bang hun “quota” niet te halen om hun salaris te waarborgen?).

, , , , , , , , , , ,

Comments are closed.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag