"De stad heeft recht op een mooi festival"

Arthur Pronk en Rick van Oosterhout Volgende week vrijdag ziet het Life I Live Festival het levenslicht. Voor het eerst in 21 jaar geen Koninginnenach, dat wegens gedoe en gestechel niet meer kon/mocht/lukte. Iets heel nieuws dus. Maar wat precies? Hofstijl sprak met Arthur Pronk, die samen met zijn compagnon Rick van Oosterhout zijn van evenementenbureau Prooost het Life I Live (#LILF) organiseert.

Waarom LILF, en géén Nach?
Er is zoveel gebeurd rond de Haagse Koninginnenach, dat het lastig is om alles te duiden. Wat duidelijk is, is dat er een sfeer van onmin tussen de gemeente, Doen Evenementen en stichting Haagse Koninginnenach is ontstaan. Vorig jaar heeft de gemeente aangegeven voor 2011 ook met andere partijen te willen praten. Tevens was er bij editie ’10 een flink begrotingstekort, wat tot harde woorden tussen gemeente en organisatie over en weer heeft geleid. De gemeente heeft daarop andere partijen gevraagd hoe zij die nacht zouden willen invullen. Wij, Prooost, hebben ook een plan ingediend en blijkbaar werd de gemeente daarvan enthousiast.

Waaruit bestond jullie plan?
Wij hebben vanaf het begin vooral ingezet op samenwerking. We willen zoveel mogelijk aan de slag met andere culturele organisaties in Den Haag, die een eigen bijdrage kunnen leveren. Wat bindt partijen en hoe kan dat bij Life I Live worden ingezet. Ons plan moest iets worden waarin de stad zichzelf thuis moet voelen. Het hoefde van ons niet alleen om muziek te gaan. In de loop tussen de verschillende onderdelen van het festival kun je bijvoorbeeld ook andere activiteiten opzetten met kunstenaars, van de KABK of juist de Vrije Academie. Ik hoop dat men het een inhoudelijk interessant festival gaat vinden. Een vrolijk festival zonder grimmigheden op straat. Dat ging bij Koninginnenach soms wel een mis.

Ingelaste uitzending! Hofstijler Raaphorst nam een deel van het interview met Arthur Pronk op. Beluister hieronder de audiotrack:

Koninginnenach was een volks feest, letterlijk voor iedereen. Kan iedereen nog terecht op jullie NachT?
We programmeren niet zo zeer de gehypte acts, maar ook weer niet de acts die alleen maar landen bij een stevig ingewijde groep muziekliefhebbers. Het programma is wel avontuurlijk, denk hierbij aan de jamsessie van Jam de La Crème op het Spuiplein, en biedt veel verschillende smaken. In 2011 zetten we een eerste stap. In 2012 komen daar mogelijk containerconcerten bij met bijvoorbeeld schoolbandjes. Ook onverwachte acts in alle hoeken en gaten van het centrum. Een stad die verrast en verbaast. Dat is de uitdaging. Life I Live is voor iedereen en biedt een toegankelijk aanbod. We zoeken nu naar díe bands met een eigen geluid, die je volgend jaar standaard in je playlist hebt staan. Natuurlijk worden ook de ouwe rotten in het vak niet vergeten.

Ben je bang voor de vergelijking met Koninginnenach?
Ik snap goed dat mensen LILF gaan vergelijken met de Nach. We nemen het stokje over van een bekend festival. We programmeren een ander festival op dezelfde datum. Mensen zullen dus zeker even moeten wennen. Life I Live zal voor een plaatsje moeten vechten, maar we nemen de uitdaging die ons geboden is met beide handen aan. Want de stad heeft recht op een mooi festival, en Life I Live zal zijn plaats en naam uiteindelijk verwerven tússen alle andere festivals van omvang die al in Den Haag worden georganiseerd.

Over vijf jaar is het Life I Live festival …
… een label dat op meerdere momenten in het jaar culturele- en muziekfestivals door de hele stad organiseert. Dat hoeven niet alleen maar dergelijke massale festivals als in de nacht voor Koninginnedag te zijn. Het kunnen ook kleinere, intieme singer/songwriter-festivals zijn, of een festival waar de piano centraal staat. In ieder geval willen we Life I Live dus vooral ook los zien van 29 april.

Het gaat goed met Den Haag, er wordt weer lekker veel georganiseerd in de stad. Hoe zie jij dat?
Den Haag heeft altijd geleefd, in mijn ogen. Alleen moest je langer terug inderdaad wel met een lampje zoeken naar de leuke dingen. Den Haag heeft nu dus zeker veel te bieden. Zaak is dat het ongunstigere economische tij hier geen roet in het eten moet gaan gooien. Door een algemene terugloop van financiële middelen kan er een kaalslag in de culturele sector ontstaan. Daarom is het belangrijk dat ook het Haagse bedrijfsleven betrokkenheid toont bij het culturele hart van de stad. Wij hadden Life I Live niet rond gekregen dankzij de ondersteuning van de gemeente, maar juist door aanvullende sponsoring van onder meer de Rabobank, InHolland, Ernst & Young en Fonds 1818. Zij geloven erin, en hebben het lef gehad om ondanks de crisis niet alle beurzen op slot te gooien maar tegen het heersende sentiment in flink te investeren. Wat Den Haag uniek maakt, zijn alle verschillende werelden. Den Haag is een kosmos van kleine dorpskernen. De Grote Markt, het Plein, het Buitenhof, de verschillende delen Scheveningen, een stad van kleine gemeenschapjes. Maar iedere keer als er iets in Den Haag georganiseerd wordt, komen al die kleine gemeenschapjes elkaar weer tegen en staan gebroederlijk schouder aan schouder. Dat gebeurt ook weer op 29 april. Dat weet ik zeker. En ze maken er een mooi feest van, met een positieve insteek!

, , , , , , , ,

2 Responses to "De stad heeft recht op een mooi festival"

  1. madbello april 22, 2011 at 10:30 am #

    Volgens mij hebben we een van de mooiste festival van de wereld in huis, in ieder geval van Europa: ParkPop!!?

  2. Subscript april 22, 2011 at 4:51 pm #

    Eens.
    Het grootste gratis festival van Europa, en ik vermoed Afrika en het hele Midden Oosten erbij. Maar was het een tijdje terug ook niet onzeker of die wel door zou kunnen gaan?
    Ik vind het zelf onbestaanbaar dat de Nach zomaar op een zijspoor is gezet.
    Ik gun LILF het beste, maar wie verzint het om na een conflict met een persoon een heel festival, dat ruim 20 jaar met veel succes werd georganiseerd, zomaar te cancellen?

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag