“Uw e-mail heeft een nog onbekende vertraging”

Mail komt aan met een vetraging van 20 minuten tot een uur.

De meeste mail die aan mij is gericht, komt aan met een vertraging van 20 minuten tot een uur. Alleen sommige spams (!!!) komen gelijk aan...

Zul je altijd zien. Net op vrijdagmiddag, als je ergens heen wilt om te gaan borrelen, word je geconfronteerd met een onbegrijpelijk fenomeen:  e-mails die aan mij worden verstuurd, zijn een half uur onderweg.

Maar het blijkt geen tijdelijk, edoch een permanent fenomeen. Dit heb ik sinds het begin van mijn loopbaan als webmaker (2000) nog nooit eerder meegemaakt.

“Nou, dat is interessant”, zult u als lezer misschien denken. Nou: voor mij is het echt een probleem, omdat ik en systeem heb gemaakt, dat invulresultaten op een webpagina per mail verstuurt. En die mail moet snel kunnen worden gelezen, want daarvoor wordt ik betaald.

Bovendien wordt een conversatie met mensen die direct op je mail reageren niet of nauwelijks nog mogelijk. Dat wordt dan wel een heel slome dialoog.

Het lijkt erop dat de schoen wringt bij Gmail. Die gebruik ik als ‘tussenpersoon’: al mijn mail gaat daarheen via zogeheten ‘redirection’. Dat heeft heel veel voordelen. Het belangrijkste is wel, dat ik overal online al mijn mail kan checken, maar ik kan dan ook de spam eruit halen, voordat ik de mail ophaal met mijn mailprogramma.

Mail die direct naar Gmail wordt verstuurd, komt soms direct aan, maar mail die naar al dan niet zakelijke mailadressen van mij wordt gestuurd en daarna ‘geforward’ naar mijn G-mailadres loopt vertraging op.

Nu weet ik dat er op dit moment ernstiger zaken op de wereld spelen, maar toch heb ik moeite met problemen, waarbij ik niet bij machte ben om ze op te lossen.

Zou ik de enige zijn, of zijn er meer mensen met dit probleem? Vindt de mondiale economische crisis zijn vervolg in cyberspace? Is het Internet soms langzaam stuk aan het gaan? Of is er alleen maar sprake van een vertraging door het drukke mailverkeer in de VS door de te verwachten orkaan aan de Oostkust?

Een andere verklaring zou kunnen zijn, dat mijn mail wordt opgehouden, gecheckt gelezen door de een of andere instantie en vervolgens doorgestuurd. Maar wie zou zo iets überhaupt kunnen? Is dat trouwens überhaupt wel mogelijk? Bovendien – voorzover ik over redelijke zelfkennis beschik – ben ik niet staatsgevaarlijk…

Want bij wie moet ik nu te rade: bij Google, of bij de bovenbaas van Internet (wie is dat?). Wie zou hier verstand van hebben?

Ik weet het niet.
Jij misschien?

P.S. Ik zie op een van de Google-forums (direct contact met die gasten is niet mogelijk), dat het fenomeen wel vaker voorkomt, maar ik ben er nooit zo langdurig meer geconfronteerd geweest.

, , , ,

12 Responses to “Uw e-mail heeft een nog onbekende vertraging”

  1. Roel Wijnants augustus 27, 2011 at 12:04 pm #

    De kleine ongemakken van het moderne mailverkeer.

  2. Raaphorst augustus 27, 2011 at 7:44 pm #

    Ik gebruik Gmail for Domains, al jaren, en kreeg gisteren een email binnen die een dag te laat binnenkwam. Had ik nog niet eerder meegemaakt. Verder ben ik bekend met dit soort vertragingen incl. het totaal weigeren van Gmail voor een bepaalde tijd, soms een paar uur.

    • Eduard augustus 28, 2011 at 8:25 am #

      Tja, alleen heb ik nog niet meegemaakt, dat het permanent is geworden. Dat Gmail weigert komt inderdaad wel eens voor, maar het duurt nooit lang. Met zoveel gebruikers weet je dat er snel wordt ingegrepen.

  3. Fabio augustus 27, 2011 at 11:58 pm #

    Uitlezen met pop ipv forwarden? Kun je zelf de frequentie instellen meen ik. Zitten die adressen bij een hoster? Anders logs checken. Alleen secure verbingen gebruiken. Mailen met pgp oid. Kun je mail tracen? Vast wel. Leuk weekendklusje.

    • Eduard augustus 28, 2011 at 8:23 am #

      Secure verbindingen gebruiken bij e-mail? Daar heb ik geen ervaring mee.
      Mail tracen? Ik zou niet weten hoe het moet.
      MIsschien moet ik er gewoon tegen betaling een expert naar laten kijken, want het is echt heel vervelend mail steeds met een vertragen van rond een half uur binnen te krijgen.
      Vooral als je je ergens voor hebt aangemeld.

      • Raaphorst augustus 28, 2011 at 8:27 am #

        Gmail biedt juist dat aan. Gewoon https ipv http gebruiken. Is een must, want anders is het echt zo onveilig, dat moet je never nooit willen.

        • Eduard augustus 28, 2011 at 9:11 am #

          Even gescheckt, maar mijn Gmail staat al op https.
          We gaat bijna al mijn mail via mijn huisprovideren. Mogelijk gaat daar op de server iets niet goed.
          Wat me wel opvalt, is dat mail direct naar Gmail direct aankomt (even gescheckt met Iens Nieuwsbrief), maar via mijn provider er een half uur over doet.

    • Eduard augustus 28, 2011 at 8:28 am #

      Direct uitlezen met pop zou kunnen helpen, maar dan ben ik wel meteen van het gemak van Gmail af. Bovendien is het niet ideaal op vakantie. Dan moet ik mijn mail bij diverse providers online checken.
      Ook heeft Gmail een uitstekend spamfilter. Ik moet er niet aan denken met mail dagelijks tussen 100 spams uit te moeten vissen.

      • Fabio augustus 28, 2011 at 11:22 am #

        Gmail heeft ook de optie andere pop uit te lezen. Erg handige optie, sinds die er is lees ik nooit meer lokaal mail.

        • Eduard augustus 28, 2011 at 12:11 pm #

          Dat klopt. Die optie gebruik ik al jaren. Online shift ik de boel en gooi weg, wat ik niet het bewaren waard vind. Vervolgens haal ik alles binnen met Entourage.

        • Eduard augustus 28, 2011 at 12:15 pm #

          Overigens vermoed ik toch echt dat het probleem bij mijn webprovider ligt, waar ik juist altijd zo tevreden over was.
          Hij heeft al voorgesteld al mijn (pakweg 40) domeinen te verhuizen naar een andere server, maar ik vind het onbevredigend, dat dat gebeurt zonder dat de oorzaak duidelijk is: kortom dat het dus gewoon weer zou kunnen gebeuren.

  4. Eduard september 7, 2011 at 5:29 pm #

    De webprovider heeft er een week lang hard aan gezwoegd en het probleem is dan ook opgelost, waar ik uiteraard er blij mee ben.
    Het bleek iets te maken te hebben met de een of andere variabele ergens in de software, waar de provider de maker weer voor moest benaderen. Een helse klus om zoiets uit te zoeken, maar daarin is men uiteindelijke gelukkig geslaagd.
    Bij web-log.nl schijnt dat er toch heel anders uit te zien…

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag