Betaalde WIFI op Scheveningen?

beste stukkie Scheveningen

Twitteren, facebooken, googlen én actuele lokale ‘things to do’ vinden: het kan nu allemaal in Scheveningen dankzij het draadloze Wi-Fi netwerk van Skeyeopener. Naast internet biedt Skeyeopener samen met Mobzili ook de applicatie AllAroundScheveningen aan op het netwerk. Deze applicatie geeft alle informatie voor een dagje of avondje uit in de badplaats. Niet alleen handig voor bezoekers, ook voor lokale bedrijven die zichzelf kunnen promoten via het netwerk.

Lees ik op Den Haag Marketing. En dat klinkt vrij logisch allemaal totdat mij oog viel op de allerlaatste zin uit het artikel:

T-Mobile werkt als proef in Scheveningen samen met Skeyeopener en stelt als proef de komende twee maanden het Wi-Fi netwerk gratis ter beschikking aan haar klanten.

Ik was ervan uitgegaan dat het gratis was. Niet 2 maanden, niet 6 maanden, maar altijd. Ik bedoel: als je bij een tentje gaat zitten dan is WIFI een service. Of willen ze dat op Scheveningen veranderen? Als je de touristen weg wil jagen moet je het vooral zo doen. Of mis ik iets?

, ,

33 Responses to Betaalde WIFI op Scheveningen?

  1. Roel Wijnants augustus 29, 2011 at 10:52 am #

    Ze ruiken geld maar of hun reukvermogen goed is dat betwijfel ik

    • Raaphorst augustus 29, 2011 at 10:56 am #

      Frappant is dat het te lezen valt op een Marketing site. Dan zou je verwachten: die hebben verstand van het onderdeel Promotie uit de Marketing-mix.

  2. Roel Wijnants augustus 29, 2011 at 11:10 am #

    Deze locatie wordt toch niet opgenomen in de vrije WIFI hotspotsmap he

    • Raaphorst augustus 29, 2011 at 11:37 am #

      Als het gratis is wel, anders niet. Anders hebben de gebruikers er niets aan. WIFI moet vrij toegankelijk zijn vind ik. Een service.

  3. Roel Wijnants augustus 29, 2011 at 11:12 am #

    @ zelfde categorie denkers als De Haagse Toren (strijkijzer)

  4. Martin Wörsdörfer augustus 29, 2011 at 12:04 pm #

    Zoals bekend ben ik niet zo ingevoerd in al die technologie. Maar ik kan me voorstellen dat het aanleggen en onderhouden van een draadloos netwerk geld kost. Wie moet dat betalen? Ik zou zeggen niet de gemeente.

    • Raaphorst augustus 29, 2011 at 12:28 pm #

      Eens. Maar misschien lees ik het verkeerd, maar naar mijn idee moet de bezoeker/ de toerist dit ook niet gaan betalen. WIFI is gratis en in heel veel landen zelfs door de hele stad toegankelijk. Hierop loopt Den Haag en Nederland in het algemeen nogal achter.

      De gedachte met WIFI gratis aanbieden is ook simpel: we hebben een overschot aan bandbreedte, dus het delen van verbindingen op je router hoeft niets te kosten.

  5. Roel Wijnants augustus 29, 2011 at 12:25 pm #

    i @Martin Iedere bezoeker -gebruiker aan Scheveningen betaalt via consumpties (Prijzen zijn hoog) toeristenbelasting mee aan het netwerk, de meeste horeca gelegenheden werken zo.
    Geen wifi dan deurtje verder .Op het grote marktplein is er niet een ondernemer die zijn klanten apart laat betalen voor deze service.
    Je bent een rund als je met WIFI stunt “-))

    • Robert augustus 29, 2011 at 1:25 pm #

      Probleem voor de horeca is dat hele volksstammen één kop koffie bestellen en vervolgens de rest van de dag met laptop en luid tefefonerend een tafel tot kantoor ombouwen. Dus ik snap wel dat men naar manieren zoekt om dat de ontmoedigen.

      In Amerika zijn er al koffietenten waar je tussen 11:00 uur ’s ochtends en 14:00 uur ’s middags niet welkom bent met laptop, om te voorkomen dat andere gasten niet kunnen lunchen door laptop loungers die plekken bezet houden zonder iets te bestellen.
      En ik hoorde zelfs dat personeel in enkele New Yorkse Starbucks-vestigingen de stopcontacten heeft afgedekt, zodat men niet op stroom kan werken en beperkt wordt door batterijduur.

      Dat gaat ver, maar een beleid als bij de CoffeeCompany (gratis WIFI voor een uur na een bestelling) vind ik niet onredelijk.

      • Raaphorst augustus 29, 2011 at 1:29 pm #

        Ik zou erop inspelen in plaats van je klanten wegjagen!

        • Robert augustus 29, 2011 at 1:31 pm #

          Mensen die niks bestellen zijn geen klanten.

          • Raaphorst augustus 29, 2011 at 1:38 pm #

            Ik ken mensen zonder laptop die weinig drinken. En ik ken mensen met laptop die veel drinken en eten. Als dat de norm is, moeten ze een bord ophangen. Maar het ligt niet aan de laptops. Da’s echt onzin.

            • Robert augustus 29, 2011 at 1:52 pm #

              Er zijn echt bijzonder weinig mensen zonder laptop, die zes uur lang aan een terrastafel gaan zitten en niks bestellen.
              En voor de uitzonderingen heeft horecapersoneel wel wat trucjes om die mensen duidelijke te maken dat ze óf iets bestellen óf plaats maken voor mensen die wél iets willen drinken en graag willen zitten.

              Mensen met laptop hoeven wat mij betreft niet geband te worden (de strijd die in Amerika al is ontstaan tegen wat ze daar laptop hobos of laptop squatters noemen).
              Maar nogmaals, een uur gratis WIFI bij je bestelling vind ik redelijk. Mensen zonder laptop die langer dan een uur een plek bezetten zonder iets te bestellen, mag je ook een hint geven dat het misschien fatsoenlijk is plaats te maken voor een ander.

              • Raaphorst augustus 29, 2011 at 2:00 pm #

                Ken jij echt mensen die 6 uur lang ergens zitten zonder te bestellen?

                Ik zit vaak met laptop en veel mensen om me heen, ook op opuh koffie en men mag dolblij met ons zijn. Dat zie ik ook op de grote markt. Het publiek heeft zelfs een aanzuigende werking… en dan zullen er 1 of 2 freeloaders tussen zitten, tja, jammer, maar echt boeien doet dat niet. Ik vind het probleem echt zwaar overdreven.

                Als men bezwaar tegen laptops heeft, kan me er iets bij voorstellen, lijkt het me slim dat ze een bordje ophangen. Ben je direct van het probleem af.

      • Fabio augustus 31, 2011 at 4:07 pm #

        CoffeeCompany systeem => perfect.

      • karin r. augustus 31, 2011 at 7:32 pm #

        niet mee eens.

        • Robert augustus 31, 2011 at 7:56 pm #

          Waarom niet? Je krijgt een uur lang gratis WIFI bij een bestelling. Lijkt me niet onredelijk voor een horecazaak die – ja, zo zit de echte, boze wereld in elkaar – moet draaien op omzet aan bestellingen.

          Wie urenlang op de laptop wil werken zonder iets te drinken, is in een horecazaak niet op zijn plek. Die kan gewoon thuis aan de eigen keukentafel zitten.

  6. maupkanwelradenwieikben augustus 31, 2011 at 1:00 pm #

    Ik heb hier zoveel commentaar op dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.

    Voor niets gaat de zon op.
    Tuurlijk zijn er plekken waar ‘gratis’ wifi berschikbaar is door de hele stad, bv Leiden. Echter hier zit gewoon een hele organisatie van vrijwilligers achter en er worden wel degelijk flinke kosten gemaakt. Daarnaast is het wifi in Leiden zeer beperkt (alleen poort 80) waardoor het een soort afgekapte versie van het internet is.
    Ook zijn er genoeg plekken zoals Starbucks in de US waar je ‘gratis’ wifi krijgt , zelfs als je niets besteld en op de stoep zit met je laptop. Starbucks koffie is dan ook echt HEEL duur.
    Gmail en Facebook zijn ook ‘gratis’ diensten, waar iedereen voor betaald met hun profiel informatie en reclames.
    Echt alleen de zon is zo gek om voor niets op te komen.

    Nu gaat natuurlijk echt absoluut niemand betalen voor wifi op het strand of ergens anders. En dat is ook niet het plan van T-Mobile hier. Ik ga er vanuit dat wie reeds klant is van T-Mobile met een data abonnement gratis toegang zal krijgen tot deze hotspots .. Dat is nu ook het geval met iPhone abbos en de hotspots op centraal station etc. Er zijn zelfs apps e.d. om je hiermee automagisch in verbinding te brengen….

    Ik had nog meer te zeggen maar raak in de war van mijn eigen hak op de tak schrijfstijl 🙂

    • Raaphorst augustus 31, 2011 at 2:03 pm #

      Als het voor de consument gratis is zou het logisch zijn. Probleem vond ik het bericht op de site, of ik interpreteer het niet goed. Vond het in ieder geval niet echt concreet en duidelijk.

      Qua gratis zijn er best veel dingen op te noemen. Hofstijl is ook gratis bijvoorbeeld.

  7. maupkanwelradenwieikben augustus 31, 2011 at 2:12 pm #

    Ok, er zijn inderdaad meer dingen dan alleen de zon die gratis tevoorschijn komen. Linux, Apache, Wikipedia, allemaal gratis. Das waar … allemaal gedragen door vrijwilligers. (zo ook wifi Leiden). Dus als je je geroepen voelt om gratis wifi te verzorgen in Den Haag, go your gang !
    Ik ga in ieder geval mijn netwerk met niemand delen, daar zitten teveel security haken en ogen aan.

  8. maupkanwelradenwieikben augustus 31, 2011 at 3:06 pm #

    Fon … hmmm…
    Maar wie heeft er dan de QOS regels in beheer van jou router ? Jij of FON ?
    Ik bedoel , als jij zit te Skypen, en ik kom langs en gooi een torrent open met 23545 seeders en 43832238 leechers …. wat blijft er dan over van jou Skype gesprek ?
    Ik kan daar niets over terug vinden op hun site.

    – you only share a TINY part of your bandwidth
    – enjoy ‘wifi’ speed internet everywhere

    wifi speed zegt natuurlijk 0,0 … maar deze 2 statements spreken elkaar direct tegen…

    en wat gebeurd er als we dit echt allemaal gaan gebruiken … dan komen er natuurlijk veel meer clients tegelijk op je router, als je dan een el cheapo 2mbit lijntje hebt ofzo word het vechten om de bitjes 🙂 resultaat is dat of JIJ geen internet meer over hebt, of al die roaming clients krijgen nog minder internet als over 3G.

    maar goed, ik zal niet miereneuken, in de huidige toestand zal het best allemaal redelijk werken. ik begin er alleen niet aan vanwege security implicaties.

    • Raaphorst augustus 31, 2011 at 3:42 pm #

      1 poort wordt gebruikt voor de share volgens mij. maar ik heb er geen. misschien dat een FON-gebruiker die vragen kan beantwoorden. vind het principe heel erg okay.

  9. Fabio augustus 31, 2011 at 4:03 pm #

    Ik ben er nog maar beperkt ingedoken, maar je hebt iig twee seperate netwerken. Of die fysiek gescheiden zijn zal ik vanavond eens kijken. Het is dus niet zo dat er iemand een ip adres krijgt in mijn netwerk. Voor je eigen netwerk heb je webbased schermen(zoals in elke router). De ander ‘beheren’ zij denk ik. Inloggen op het fon deel van mijn netwerk doe je met ww/user via een externe url(in die zin is het ook dus niet ‘open’).

    Welk % van je bandbreedte je deelt weet ik niet, je kunt dat iig niet instellen. Het geheel is een schil om een ‘normale’ DD-WRT(http://www.dd-wrt.com/) firmware versie. Volgens mij is de FON schil ook volledige open source:

    http://trac.fonosfera.org/fon-ng/wiki/build

    Standaard zit er een ‘consumer’ versie op je router, maar de developer versie(mét ssh root toegang) installeren is een eitje(en een aanrader, want dan mag je ook ‘custum plugins’ installeren).

    Zoals ik zei ben ik er nog maar kort ingedoken, maar ik vind het een mooi systeem. Het werkt prettig als gebruiker, in buitenland en in NL. En thuis heb ik nog nooit problemen ondervonden. Je kunt een x aantal vrienden of familie ook toegang geven tot je ‘fon’ netwerk, ook heel handig. Allemaal netjes met ww. Als je een geek bent kunt je volledig los op dit systeem. En als je dat niet bent is het een erg gebruikersvriendelijke router.
    Veiligheid neemt tov het niet hebben van een internet verbinding natuurlijk af naar mate je systeem ingewikkelder wordt. Er worden ook bugs gevonden zoals je kunt zie op bovenstaande url.

    Maar het is een open systeem, er kijken veel mensen mee. Ik heb volledige toegang tot mijn routerlogs, sources etc. Geeft mij een veiliger gevoel dan een router met allemaal propriëtaire meuk van een of andere fabrikant erop waar ik niets mee mag of niets van weet 😉

    • Raaphorst augustus 31, 2011 at 4:48 pm #

      Top, dank voor je uitvoerige toelichting. Dat ding ga ik ook maar eens aanschaffen!

  10. maupkanwelradenwieikben augustus 31, 2011 at 5:11 pm #

    Hmm … ok het is open source ! Dat is iig goed nieuws, dan kijken er idd veel mensen naar de source. Moet zeggen dat de FON website zelf er wel HEEL wazig over doet, wat mij een heel slechte indruk gaf. Ik hou van openheid, maar dat ligt dus meer aan de site dan aan het echte systeem.
    Ik ben erg benieuwd hoe ze de echte scheiding voor elkaar krijgen, op welke laag dat gebeurd lijkt me erg van belang… Hoe lager hoe beter natuurlijk 🙂

  11. Roel Wijnants augustus 31, 2011 at 8:14 pm #

    @ Robert
    Ik heb geen laptop of Ipad (nog niet) maar bij sommige terrassen staan ze binnen een uur drie keer aan je tafel of er nog iets te bestellen is dus het slaat door naar twee kanten. maar zoals je al opmerkte de keukentafel is geduldiger dan een terrastafel.
    Gewoon een bord met regels is de beste oplossing. niet mee eens??? Dan deurtje verder proberen en als mensen wegblijven dan worden ze vanzelf soepeler met het aanbieden van voorzieningen.

    • Robert augustus 31, 2011 at 11:44 pm #

      CoffeeCompany hééft een regel. Bij je koffiebestelling staat op de kassabon een wachtwoord voor een uur gratis WIFI. Is duidelijk en redelijk. Is geen bord voor nodig.

  12. Maup augustus 31, 2011 at 8:34 pm #

    E.T. Fon home

  13. Rob september 6, 2011 at 9:42 am #

    Veel reactie! Korte uitleg van ons model: we bieden al 3 jaar gratis WiFi aan op (delen van) Scheveningen. De investering doen we helemaal zelf, de gemeente speelt geen rol. We willen de mensen die video downloaden en de bandbreedte voor anderen afpakken, ontmoedigen: we testen daarmee de toepassing van het principe “de vervuiler betaalt”. Eens met de opmerking dat WiFi gratis zou moeten zijn, maar dat trekt ook vervuilers… Reacties?

    • Fabio september 6, 2011 at 11:06 am #

      Ja hoor: wat is het verdienmodel?

    • Raaphorst september 6, 2011 at 12:35 pm #

      Ga er vanuit dat de hedendaagse gebruiker juist ook promotie maakt. Misschien wil ‘ie wel een video uploaden zojuist gemaakt op Scheveningen. Ik zit voor mijn werk bv nu in Dudok, heb internet nodig.

      Iemand die veel data gebruikt direct vervuiler noemen lijkt mij een beetje raar.

  14. Allan september 6, 2011 at 11:47 am #

    Ik zou er een berekening op loslaten wat een normale gebruiker verstookt, en wat de ‘vervuilers’ verbruiken. Vervolgens stel je een data limiet per dag in, heb je meer nodig dan mag je dokken.
    Ik hoop trouwens dat ‘video downloaden’ wijst naar de P2P downloaders en niet de youtube bezoekers .. Beetje youtube moet gewoon kunnen, anders kan je die masten net zo goed uitzetten 🙂

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag