Stramme wethouders en het Verkeers Circulatie Plan …

De Raadscommissie Leefomgeving in vergadering bijeen

De Raadscommissie Leefomgeving in vergadering bijeen over het Verkeers Circulatie Plan op woensdagochtend 21 september 2011. (Klik op de foto voor groter)

Persoonlijk heb ik echt niets tegen wethouders. Ze zijn gewone mensen zoals ik (nou, iets gewoner zelfs, denk ik). Met hun onzekerheden en al hun andere menselijke tekortkomingen. Soms heb ik alleen al een zwak voor ze, omdat ze fietsen, zoals Marjolein de Jong (cultuur en binnenstad) en Peter Smit (verkeer) terwijl ze zich ook heel luxe in een dienstauto met chauffeur kunnen verplaatsen.

Bord op Hoek Elandstraat-Vondelstraat - dit begrijpen mensen niet.

Bord op Hoek Elandstraat-Vondelstraat - dit begrijpen mensen niet. (Klik op de foto voor groter)

En zo is het als gewoon mens natuurlijk verrekte lastig om je te weer te moeten stellen tegen kritische vragen van raadsleden en verontruste reacties van insprekers over de hardheid van je plannen. Die allang en breed onwrikbaar zijn bekokstoofd door je ambtenarencorps.

Gisteren viel de eer ten deel aan Peter Smit, wethouder van verkeer bij de bespreking van het Verkeers Circulatie Plan in de commissie Leefomgeving.

In het algemeen lijken de reacties positief. De Fietsersbond is blij, veel binnenstadsbewoners zijn blij. Die partijen lieten dan ook van zich horen. De kleinere ondernemers niet: die werken op zo’n ochtend.

En dat is jammer. Want een wandeltocht door Torenstraat en Hofkwartier resulteerde in een sombere constatering: met de winkelgebieden Torenstraat en Westeinde gaat het ronduit slecht en ook het Hofkwartier heeft problemen met de bereikbaarheid met de automobiel. En dat betreft juist die gebieden waar je winkels hebt die een ander aanbod hebben dan de ketenbedrijven rond Spui- en Grote Markstraat: die diversiteit die Den Haag juist doet onderscheiden van de randgemeenten. Winkels waarvoor de bewoners uit de randgemeenten graag naar Den Haag komen en die vanuit die gemeente minder goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Want alleen tram 17 uit Rijswijk doet dit gebied aan.

Gephotoshopt bord op Hoek Elandstraat-Vondelstraat - dit begrijpen mensen wel.

Bord op Hoek Elandstraat-Vondelstraat gephotoshopt naar duidelijkere aanwijzingen - dit begrijpen mensen wel, maar wethouder Peter Smit wil dit niet. (Klik op de foto voor groter)

Enkele inspreeksters namens de bewoners braken gelukkig een lans voor hun belangen. Bezoekers vanaf de Utrechtsebaan die naar het Hofkwartier en omgeving willen, raken namelijk subiet de weg kwijt. De Tom-tom wijst hun de weg via het Prins Bernard Viaduct. Dan lopen ze vast op de pollers bij de Lutherse Burgwal.

Maar ook de geluksvogels die wel de juiste route hebben gevonden (de Mauritskade en Hogewal) weten niet waar ze het zoeken moeten. Oorzaak: de cryptische aanduidingen op de richtingborden. De inspreeksters stelden beter borden voor (en zij niet alleen, overigens: de klacht werd ondersteund door meerdere partijfracties, waaronder de VVD. Maar ook Jeltje van Nieuwenhoven vond dat deze knelpunten serieus moesten worden genomen.)

Helaas zag onze verkeerswethouder Peter Smit daar geen brood in. Zijn argument kwam (bijna letterlijk) op het volgende neer: “Concreet richting voor Hofkwartier aangeven trekt meer verkeer aan op de Mauritskade. Dat is niet de bedoeling. Het kan een inbreuk zijn in het systeem dat meer zoekverkeer zou genereren. We willen niet mensen overal hebben rijden.”

Dat is een argument waarmee ik moeite heb. Volgens mij klopt daar iets niet, maar ik weet er geen vinger achter te krijgen. Wat me wel opvalt, is dat Ziekenhuis Westeinde wél staat aangegeven. Kortom: de wethouder gunt de zieken aldaar wel hun bezoek,  maar de winkeliers in het Hofkwartier, de Torenstraat en het Westeinde niet.

De wethouder ontkent overigens dat er überhaupt een samenhang bestaat tussen het VCP en de problemen in en rond het Hofkwartier. Winkeliers kunnen echter aantonen dat ze na de intrede van het VCP op 20 november een plotselinge daling van hun omzet hebben gekregen. Vaak melden ze er nog bij, dat de wereldwijde crisis toen al gaande was en ze daar eigenlijk niet veel van merkten.

Kortom: er is wel degelijk een samenhang met het VCP: als een onderneemster, die het slachtoffer is geweest van een roofoverval zegt dat ze desalniettemin meer wakker ligt van de gevolgen van het VCP, dan is er toch echt iets mis…

Waarmee ik overigens ook moeite heb is de toonzetting van de PVV, tot voor kort een rabiate tegenstander van het VCP. Haar standpunt heeft ze gematigd, maar haar toon niet. “Ik vertik het om me door deze mensen te laten vertegenwoordigen, hoorde ik gisteren nog een ‘oude’ binnenstadondernemer zeggen.”
Als je de wethouder verwijt ‘oogkleppen’ op te hebben en zegt dat ‘de wethouder vrolijk verder slaapt’, tja, dan kan daar niets positiefs uit voorkomen.

Of de PVV hierin overigens gelijk of ongelijk heeft laat ik maar aan de lezer over. Maar wel was het opvallend, dat de wethouder nauwelijks tegemoet wenste te komen aan de genoemde wensen en klachten.

Het komt wel vaker voor, dat een wethouder zich weinig flexibel toont. Blijkbaar kan politiek niet zonder starheid. Maar ik blijf me verbazen.

, , , ,

3 Responses to Stramme wethouders en het Verkeers Circulatie Plan …

  1. Akbar september 22, 2011 at 3:14 pm #

    Als fietser kijk ik naar de situatie in de Grote Marktstraat en op het Spui en dan ben ik, in tegenstelling tot de Fietsersbond, helemaal niet blij.

    • Eduard september 22, 2011 at 3:21 pm #

      Ik ook niet. De Fietsersbond wel. Doordat voetgangers en fietsers voortdurend alert op elkaar moeten zijn, zouden er minder ongelukken gebeuren. Maar persoonlijk vind ik het niet leuk om zowel als fietser of voetganger voortdurend alert te moeten zijn. Ik moet namelijk ook al uitkijken voor zakkenrollers en tegelijkertijd moet ik marketeers ook listig zien te ontwijken.

      • Akbar Simonse september 22, 2011 at 3:26 pm #

        “Voortdurend alert op elkaar moeten zijn”

        Ik heb regelmatig het gevoel dat ik alert moet zijn voor alle voetgangers en een flink aantal fietsers tegelijk…

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag