Filmreview: The Guard

In Pathe Buitenhof werd de zaal nog tot aan een paar seconden voor voorstelling schoongemaakt. Toen de deuren eenmaal opengingen werd het zaallicht direct tot pikkedonker gedimd en moesten we al strompelend in het donker op de tast onze stoel zoeken. Met ons een heleboel andere mensen, de zaal zat zowat uitverkocht vol.

Nou goeds, de film, The Guard, daar kwamen we voor. Een zwarte komedie over een Ierse politieagent die de wet niet zo heel letterlijk neemt. En met hem een hoop andere collega’s. Er wordt flink in gescholden, met heerlijke droge harde humor. En er valt wat bloed waarop wordt ingezoomd. Alle karakters zijn raak en zeer goed gecast. De hoofdrolspeler dwingt vooral respect af omdat ‘ie zo heerlijk rechttoe rechtaan is. Wat je ziet is wat je krijgt. Met enige twijfel want het ligt er niet allemaal te dik bovenop, er is veel ruimte gelaten voor eigen interpretatie. Sommige emotionele spanningen worden niet letterlijk uitgesproken maar juist subtiel in beeld gebracht.

De film doet in de verte wat denken aan Lock, Stock and Two Smoking Barrels van Guy Ritchie en de films van Quentin Tarantino omdat ze op een vergelijkbare manier het dagelijkse, soms klunzige leven, vermengt met keiharde misdaad. Een eenzelfde soort muziek wordt ook gebruikt, soms als contrast. The Guard is alleen menselijker, minder freaky. En het is met hoofdrolspeler Brendan Gleeson gewoon meer lachen geblazen. Je krijgt sympathie voor de man. Omdat ‘ie lekker eigenwijs z’n ding doet.

, , , , , , ,

One Response to Filmreview: The Guard

1. karin r. oktober 23, 2011 at 12:21 pm #