HTM zet binnenstad op z’n kop

Reactie op een artikel in Den Haag Centraal van 10 november jl. onder de titel: HTM zet binnenstad op z’n kop

“Bewoners en bedrijven van de Haagse binnenstad ontvingen eind mei dit jaar een brief van de gemeente met de mededeling dat, omdat de HTM 40 nieuwe trams van Siemens wil kopen die 25 cm breder zijn dan de huidige – dit ter vergroting van de vervoerscapaciteit – in de hele binnenstad de tramsporen uit elkaar moeten worden gelegd, tramhaltes, palen, masten en andere objecten verplaatst of omgehakte en opnieuw aangeplant en de Bos- en Spuibrug geheel moet worden vervangen (…)”

Dit alles onder het motto: De HTM wil bewegen.

Nadat ik dit las keek ik direct in mijn agenda… nee, eind maart 2012 is nog te ver weg. Dus het kan géén 1 april grap zijn. Dat maakt de voorgenomen HTM-actie des te erger.

De investering in 40 nieuwe trams is enorm. Voor het aanpassen van het traject komen daar nog eens de nodige tientallen miljoenen bovenop. Zitten HTM en de gemeente zo goed bij kas (belastinggeld…)? Dan hebben we het nog niet over het ongemak en de immateriële schade voor bewoners en bedrijven tijdens de maanden durende werkzaamheden!
En dat alles alleen maar omdat die tramstellen 25 cm breder zijn dan de huidige ter vergroting van de vervoerscapaciteit! Mis ik iets? Zijn de “beleidsmakers en beslissers” zo weinig creatief? Hebben ze een “speciale band” (een lekke in dit geval) met Siemens? Spelen er andere “aanbestedingsbelangen”? Ik doe wat suggesties aan de hand:

  1. Bestel bij Siemens smallere tramstellen. Indien niet mogelijk…
  2. Zoek een leverancier die tramstellen maakt met de huidige breedte.
  3. Vervoerscapaciteit kan worden vergroot door elke stoeltje 6,25 cm te versmallen (win je die 25 cm.).
  4. Indien 3 niet mogelijk, bestel een aantal tramstellen meer. Op drukke trajecten/tijden laat je ze frequenter rijden.

HTM en gemeente; blijf in beweging – letterlijk – dat is goed voor je lichaam en creatieve probleemoplossing.

, , , , ,

8 Responses to HTM zet binnenstad op z’n kop

  1. mariëlle november 13, 2011 at 12:45 pm #

    Huh, 25 centimeter breder? Kunnen die trams niet langer, of zoals hier wordt gesteld, meer trams op de trajecten. Den Haag is al een soort van bouwput en met deze operatie wordt het nog erger en duurt het nog langer allemaal.

  2. madbello november 13, 2011 at 12:57 pm #

    Dit moet een grap zijn met de voorgestelde bezuinigingen en privatisering, maar een feit is dat de Gemeente Den Haag zat geld heeft om te verbrassen: En zo te zien hebben ze naar Marco geluisterd: http://hofstijl.nl/2011/10/31/den-haag-kan-best-een-tikkie-minder-sparen/ 🙂

  3. Si-iS november 13, 2011 at 1:25 pm #

    Ben het met Madbello eens, dit moet een grap zijn, maar dan een hele slechte

  4. mariëlle november 13, 2011 at 1:27 pm #

    Overigens, achter mijn huis loopt lijn 11.. Vorig jaar winter is een deel van die lijn weggezakt door een kapotte kademuur. Goed, we zijn nu bijna een jaar verder en die lijn 11 rijdt nog steeds niet achter mijn huis langs.. Ben benieuwd hoe lang bovengenoemde operatie dan gaat duren.. :S

    • madbello november 13, 2011 at 1:28 pm #

      @mariëlle: wel lekker rustig, toch!?

  5. Raaphorst november 13, 2011 at 1:41 pm #

    ik zie het voor me: opnieuw tramtunnel tot zwembad omdopen. en 10 jaar gesloten laten zijn vanwege het uitbikken van de muren.

    #fail

  6. Akbar november 13, 2011 at 4:14 pm #

    Elk stoeltje 6,25 cm. versmallen is een hele goede oplossing die geen enkel probleem op zal leveren nu we toch allemaal de broekriem aan moeten halen…..

  7. LedShed november 15, 2011 at 12:33 am #

    zo stelen en roven ze met handlangers in politiek overheden en bedrijven al decennia miljarden weg.
    geven je rustig 1000 M schade om aan 100 M te komen .ga maar zien allemaal familie van elkaar.of belasting innen en onder elkaar herverdelen.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag