Filmreview: Drive

Het werd de kleuterbioscoop Pathe Spuimarkt om Drive te kunnen gaan zien. Die fabriek vol schreeuwende pubers, nog net droog achter de oren, die met lege blik naar hun BlackBerries zitten te staren. Ik zweer het je, er waren er zelfs een paar verstoppertje aan het spelen! Helaas, het was niet anders.

Drive dus. En om het maar gelijk gezegd te hebben: het is een onwaarschijnlijke topfilm! Hij staat bol van de dynamiek. In het begin van de film zit driver Ryan Gosling in zijn auto. Overdag is ‘ie stuntman en ’s avonds helpt ie louche figureren die een kraak hebben gezet zo snel mogelijk heelhuids thuis te komen. In die eerste paar minuten zie je hem rondrijden in zijn auto. Zacht gezoem klinkt. Totdat de achtervolging wordt ingezet want dan spat het lawaai werkelijk uit de boxen. Poëtisch wordt er omgegaan met geluid en muziek, in het echt klinkt dit nooit zo. Soms worden straatgeluiden helemaal uit het geluidsbeeld weggehaald, gevoelsmatig droom je zo weg van de werkelijkheid. Je neemt als kijker afstand maar bent totaal op je hoede. Geen geluid, eng! Stilte en lawaai als een soort Le Sacre du Printemps omgezet naar film. De meeste films gaan stuk op klote muziek en teveel bombastisch geluid. Het er te dik bovenop leggen. Hier niet.

We horen liedjes die zo uit de 80-erjaren lijken te zijn weggelopen. En tekstueel is er hier en daar een raakvlak met de beelden. Vaak klinkt er helemaal niets. Misschien omdat muziek en geluid mijn vak is, dat het mij zo opvalt, maar in deze film wordt geluid en muziek bijzonder smakelijk ingezet. Nergens als vulling zoals te vaak gedaan wordt, nergens om de boel teveel aan te dikken. Muziek en geluid is een extra laag die het perspectief doet veranderen. Door de verdwenen straatgeluiden kom je echt in die auto te zitten. En word jij Ryan.

De film is tegelijkertijd hard bloederig en zacht broeierig. Een tragische samenloop van omstandigheden brengt geweld en liefde bij elkaar. En ondertussen stuitert de film alle kanten op. Soms als een snelle actiefilm. Soms in rust en vol romantiek. De film draait op die dynamiek, ik noemde het al eerder, wat de film zeer menselijk maakt. Je voelt ‘m.

Regisseur van deze film is Nicolas Winding Refn. Ken je hem niet? Misschien dat de Pusher trilogie een belletje doet rinkelen. De man is zonder twijfel een genie. Mensen die in diepe shit terechtkomen en vanuit angst en wraak gaan handelen dat is voor hem het kernthema. Hij doet dat beter dan Quentin Tarantino. Omdat het niet zomaar een stelletje freaks zijn, die hoewel vermakelijk, niet echt menselijk willen worden. Bij Nicolas lopen de dingen wel geloofwaardig uit de hand. Mijn vriendin fluisterde me op een gegeven moment toe: “dit soort mensen bestaan”.

Dus Pathe Spuimarkt gangers, opa Marco heeft een tip: als je van je pappie en mammie 1 film dit jaar mag gaan zien, doe Drive dan maar. En vergeet dan niet je BlackBerry uit te zetten.

, , , , , , , , , , , , ,

8 Responses to Filmreview: Drive

1. karin r. november 20, 2011 at 12:15 pm #

trailers misleiden vaak. hier lijkt vooral actie waar de film over gaat maar het is idd veel meer dan dat.

2. Interniek november 20, 2011 at 5:03 pm #

Hier kan Ab Zagt een puntje aan zuigen. Leuk zo’n review geplaatst in de werkelijke omgeving. Zelf zou ik er aan het management van Pathé nog een schepje bovenop doen. Ik ben eens met ruzie de zaal uitgegaan omdat in een James Bond film (Pathé Buitenhof) een jong echtpaar het nodig vond zijn veel te minderjarige kinderen voor het doek te laten uitravotten. Het argument van de man was: dat ik niet zo kinderachtig moest doen. Want waar moest hij zijn kinderen anders laten?!?

3. Willem Hoos november 20, 2011 at 5:03 pm #

wel grappig om te lezen dat de EO me nodig heeft; of dat omgekeerd ook het geval is moet ik helaas ontkennen.

4. Willem Hoos november 20, 2011 at 5:46 pm #