Handel in scripties bij InHolland

inhollandVanuit mijn vakgebied als componist en sound designer krijg ik vaak vragen van studenten. Zo ook een week of wat geleden. Een muziekstudent mailde mij dat hij bezig was een scriptie te schrijven over het veranderende muziekklimaat. En het zat enorm tegen. De jongen vroeg mij deze te ‘redigeren/voltooien’, want:

het is één grote teringbende op mijn school

Dat is lekker recht voor z’n raap en sprak me aan. Dus stelde ik voor om eerst de scriptie in te zien om daarna een afspraak face-to-face te maken. Zo gezegd, zo gedaan. De scriptie was niet slecht maar miste een duidelijke focus. En veel van wat ik las is was voor mij gesneden koek. Er was weinig ‘eigens’ aan toegevoegd. De jongen had bovendien heel veel van mijn Melodiefabriek website geciteerd.

Ik maakte een afspraak met de student.

Die afspraak was gisteren. Op Amsterdam Centraal in café/restaurant 1e Klas op Perron 1, hadden we afgesproken. Ik zal je de details besparen, maar het maken van die afspraak en de jongen uitleggen waar de 1e Klas zich bevindt, dat viel niet mee. Met een vaag voorgevoel dat het gesprek weleens heel anders zou kunnen lopen liep ik gisteren de 1e Klas binnen.

En ja hoor: mijn voorgevoel bleek te kloppen. De jongen legde de schuld volledig bij zijn opleiding, InHolland. Hij zou eerst een hoge beoordeling gekregen hebben voor zijn scriptie, maar dat zou na de diploma-fraude (bekijk deze YouTube video) bijgesteld zijn naar een onvoldoende. Aan mij het voorstel om de hele scriptie te herschrijven.

QUE!?!?

Ik hoorde het goed. Hij wilde mij zijn hele scriptie laten herschrijven. Meteen liet ik hem weten dit niet te willen doen. “Ach, da’s een morele kwestie, maar je weet toch dat ik je niet vraag het voor niets te doen?” Ik bleef bij mijn besluit. “Er zijn er zat die het wel voor geld willen doen”, ging hij verder. “Dan moet je die anderen dan maar gaan polsen”, antwoordde ik.

“En in de muziekindustrie is dat toch heel normaal?” Waarop ik alleen nog maar kon antwoorden: “als jij mijn blogs goed leest dan moet je weten dat ik daar juist enorm op tegen ben.” Plagiaat, het schermen met een eigen creatie terwijl ‘ie van een ander is, daar kots ik van. Je ziel aan de duivel verkopen. Fake, nep, geklooi, gepiel, gekut. Flikker toch een eind op zeg!

De jongen bleef mij niet gelovend aankijken. De docenten en het management van InHolland hebben hem geleerd hoe het werkt in dit leven: onderwijs is slechts een kwestie van handel.

En precies zoals onze rechtse regering het hebben wil.

Update: InHolland-docent laat weten en bevestigt officieel dat het vaker voorkomt:

tweet-inholland-scriptie

, , , , , , , , ,

9 Responses to Handel in scripties bij InHolland

  1. Subscript december 20, 2011 at 10:29 am #

    Tsss, redelijk schandalig.
    Hoeveel wilde hij eigenlijk betalen voor je werk?

    • Raaphorst december 20, 2011 at 10:38 am #

      Hij noemde 500 euro maar ik denk dat het bluffen was. Dat noemde ‘ie niet op voorhand maar pas toen ik liet weten het niet te willen doen.

    • Raaphorst december 20, 2011 at 10:45 am #

      Zie ook update op deze post onderaan met tweet. Komt natuurlijk op andere scholen ook voor. Ik ken zelfs verhalen van professoren die scripties van studenten in Amerika verkochten. Het enige is tijd. Om het allemaal op te schrijven hier op Hofstijl … 🙂

  2. Subscript december 20, 2011 at 10:54 am #

    Ik las deze zomer, volgens mij in VN, een verhaal over mensen die scripties schrijven voor studenten. Betaald. Een beetje scriptie kostte tegen de 2.000 euro. Ze deden er drie à vier per maand. KETJING!
    Zullen we een lok-scriptieschrijver bedenken?

    • Raaphorst december 20, 2011 at 11:30 am #

      Kun je ook een app voor maken. Wat random woordjes erin en hoppa: scriptie!

  3. Professor Uil december 20, 2011 at 2:05 pm #

    Marco kan zelf geen scriptie schrijven en realiseerde zich dat het hem meer dan 500 euro zou kosten het een ander te laten doen?

  4. Gerdjan Kipping december 22, 2011 at 1:37 am #

    Aha, dus zo werkt dat. Ik geef inhoudelijk kritiek, je ontvolgt mij en haalt vervolgens een tweet uit een serie uit de context en onderbouwt je standpunt. Nee, da’s helder. En ook zo open.

    Want dat dit niet de enige is in Nederland die het zo probeert is duidelijk, niet alleen bij Inholland dus. En dat betekent dat het dus niets met de opleiding te maken heeft, maar met de student. Of ze bij topsport nu proberen doping te gebruiken of hier een scriptie weigeren zelf te schrijven, overal proberen mensen vals te spelen. En dat er tegenwoordig veel studenten in het hoger onderwijs komen en proberen over van alles te onderhandelen is een landelijk fenomeen. En dus ook de tijdgeest (zoals ik ook tweette). Blijkbaar is dat de boodschap die de samenleving meegeeft aan jongeren, of het nu hun familie, vriendenkring, basisschool of middelbare school is. Blijkbaar worden ze daar niet gecorrigeerd. Aan ons dus de taak dat wel te doen en dat bevalt niet, want dan ben je te streng en zo moeilijk. Daar spreek ik studenten op aan. En collega’s met mij. En maken we vanaf jaar 1 bij opdrachten al duidelijk dat het weglaten van bronvermelding plagiaat is en dat dat een enkeltje Examencommissie en uitsluiting van tentamens oplevert als je volhardt bij de officiële versie. Want na wekenlang dergelijke feedback kun je je daar niet meer in vergissen. Maar goed, ik spreek voor mijn opleiding, Recht in Rotterdam. Wat er bij andere opleidingen/vestigingen gebeurt weet ik niet.

    Dat is de context. Maar ik geef toe, de jouwe komt veel leuker over. En is ook veel gemakkelijker. Precies wat ik vandaag als feedback bij een conceptopdracht jaar 1 gaf: gemakzuchtig en slordig.

    • Raaphorst december 22, 2011 at 9:15 am #

      Wat je aangeeft is dat het inderdaad een groot probleem is. Precies ook de reden dus om jouw tweet erbij te voegen.

      Wie er schuldig is, de tijdgeest, de familie, de docenten, of het management van InHolland, dat is even de vraag. Ik denk echt dat het management van InHolland het verkeerde voorbeeld heeft gegeven. Het aantal studenten dat dus zegt “het is één grote teringbende op mijn school” zal behoorlijk groot zijn.

      Maar goeds, ik heb ooit op de HEAO geleerd dat je altijd van je zwakste punten nog je sterkste punten kan maken. Laten we het erop houden dat er hoop is. Omdat er altijd hoop is. En wellicht zelfs voor InHolland.

  5. karin r. december 22, 2011 at 9:24 am #

    Ik ben tegelijk verbaasd en ook weer niet verbaasd dat het blijkbaar tegenwoordig zo werkt. En niet alleen tegenwoordig, maar altijd al. Je eigen dingen niet doen, er een ander voor laten betalen en zo je diploma op zak halen. Gewetenloos. Omdat het makkelijk kan?

    Er is volgens mij veel mis in het onderwijs van vandaag. Ik liep pas geleden nog in het Haagse een school binnen en werd gek van de massa. Zoveel verschillende opleidingen in een gebouw, dat is toch bijna niet meer te doen? Hoe hou je het overzicht als leraar zijnde?

    Ik geloof het als men wat soepeler is met opvoeden en men te snel schouders ophaalt. Maar een school heeft ook verantwoordelijkheden, net als ouders en privé omgeving. Uiteindelijk mag die student die bij je aanklopte zich ronduit schamen voor deze vertoning. Hoe trots kun je zijn op een scriptie met een voldoende die iemand anders gemaakt zou hebben?

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag