Loodzware RandstadRail spoort echt niet

randstadrail

Op Haagsallerlei lees ik:

Een voertuig van RandstadRail 4 is vanmorgen iets voor 8 uur ontspoord op de Loosduinsekade.

WAT!?!? Op 4 november vorig jaar ging er ook een RandstadRail op precies hetzelfde stuk de rails uit! En een paar maandjes eerder ging het op de Meppelweg mis.

De reden is naar mijn idee te simpel voor woorden: de RandstadRail is te zwaar voor de rails die er liggen.

FF rekenen. De ‘normale’ rooie HTM trams hebben een gewicht van 38 ton inclusief passagiers. De RandstadRail daarentegen weegt zelfs ZONDER passagiers, schrik niet: 58 ton!!! Da’s dus, met wat passagiers erin, TWEE KEER, ik herhaal TWEE KEER zo zwaar!

Met als gevolg dat ze dus regelmatig ontsporen.

Ik begrijp nu wel waarom de HTM de rails wil gaan verbreden. Kwestie van verbloemen dat het huidige materieel levensgevaarlijk is.

En hoe zat het ook alweer met het dodelijke ongeval tijdens de proefrit van de RandstadRail door de netkous?

[CC BY-SA foto: Derek Yu]

, ,

7 Responses to Loodzware RandstadRail spoort echt niet

  1. Reem januari 5, 2012 at 10:03 pm #

    Ik zag het vanochtend. Wat een zware krengen zeg!

  2. Niek januari 6, 2012 at 9:57 am #

    Het blijkt dat de RandstadRail voertuigen ruimere bochten nemen dan hun voorgangers daarvoor was het omwisselen van de route van lijn 3 van de Zoutmanstraat naar de Waldeck Pyrmontkade met de route van lijn 17 (de vertrouwde rood-crème) noodzakelijk. Alle rails waarover de zware RR-voertuigen over rijden slijten dubbel zo hard, vooral in het bochtenwerk. Nu ben ik wel blij dat de perrons van de ‘de nieuwe blauwe’ te hoog zijn voor de bussen van diezelfde HTM. Want van elke ontsporing hebben de wachtende buspassagiers geen last. Elk nadeel …

  3. HappyHotelier januari 6, 2012 at 3:00 pm #

    Er is nog een andere verklaring volgens mij. Op diverse stukken is de rail vervangen. En wel op een “moderne” manier. Vroegah lag de rail op een dikke laag bitume die over een betonnen bed heen lag. Bovendien waren de railklemmen met rubberen stootdoppen aan het betonnen bed vast gemaakt…..nu is die laag bitume tussen rail en betonnen bed weg en zit de rail met enkel nylon dempers aan het betonbed vast..veeel goedkaupah…..nylon dempt veeel minder dan rubbah…dus die dingen denderen zichzelf gewoon de rail uit…..

    • Niek januari 6, 2012 at 6:53 pm #

      Dus toch ook weer mogelijk door het rijgedrag van de betreffende conducteur/machinist? Dat zou dan in de rapportage terug te vinden moeten zijn. Oh, oh … meneer de conducteur/machinist, er gaan koppen rollen …

  4. gerard stolk januari 7, 2012 at 11:40 am #

    kijk in dit soort gevallen ook eerst eens op de site waar de echte deskundigen over de oorzaak van gedachten wisselen:-))
    http://www.htmfoto.net/nieuws/tonen.php?datum=20120105&item=250

    • Maup januari 7, 2012 at 7:32 pm #

      Die bovenste foto daar, priceless

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag