Filmreview: Black Out

Black Out film

Een soort van Snatch met af en toe Tarantino-achtige elementen. Voor een Nederlandse film een kers op de taart. Ik heb me enorm vermaakt gisteren in het Spui met deze film. Mooie beelden, goede acteurs, een snel en boeiend verhaal met een scherp script én goeie muziek. Vooral Alex van Warmerdam als rechercheur en Bas Keijzer als kompaan van Jos Vreeswijk en ook een verbazingwekkend goeie acteerprestatie van Kempi, maar ook Robert de Hoog was hilarisch in een ‘niet watjes rol’ á la Nova Zembla. De twee dames, zusjes Birgit en Katja Schuurman hadden wat mij betreft helemaal weggeschreven kunnen worden; voegde niets toe.

Waar gaat het verhaal over? Ex-crimineel Jos Vreeswijk (gespeeld door Raymond Thiry) wordt op de dag voor zijn huwelijk wakker met een pistool in zijn hand naast een onherkenbaar lijk. De onderwereld beschuldigt hem bovendien van het stelen van twintig kilo cocaïne. Jos krijgt 24 uur om alles op te lossen. Bijkomend probleem is echter dat hij een black out heeft en ook nog eens gaat trouwen. Lukt het Jos om te voldoen aan het ultimatum en op tijd zijn voor zijn eigen huwelijk?

Black Out is de tweede speelfilm van regisseur Arne Toonen. Zijn film Dik Trom kreeg 400.000 bezoekers in de bioscoop, goed voor een Platina Film. Arne’s NTR Kort! VAL DOOD! wordt vertoond op filmfestivals wereldwijd en won prijzen op festivals in Japan, Duitsland en de Verenigde Staten. Melle Runderkamp schreef het script voor Black Out. Black Out is geïnspireerd op het Boek Merg en Been geschreven door Gerben Hellinga.

Ja, ga erheen!

, , , , , , ,

2 Responses to Filmreview: Black Out