Interview met Rob van der Werf van Westend Drums

stonesdrum

Premier-drumstel Charlie Watts 2012 - Concert The Rolling Stones - 8 augustus 1964 - Kurhaus - Scheveningen - Foto: Bennies Fifties

Deze week was in het nieuws dat het speciaal geleverde, Engelse Premier-drumstel, dat Charlie Watts eenmalig bespeelde tijdens het legendarische optreden van The Rolling Stones in het Kurhaus in 1964, terug is in Scheveningen. Het drumstel is na 48 jaar in handen gekomen van Ben Franse, eigenaar van Bennies Fifties. Hij heeft de drumkit gekocht van een Groningse Stonesverzamelaar. Ben Franse was tijdens het concert uitsmijter in het Kurhaus. Het drumstel is nu in zijn zaak met jukeboxen en andere nostalgische artikelen zeven dagen per week op Scheveningen te bezichtigen, maar uiteindelijk hoopt hij dat het drumstel een ereplekje krijgt in een toekomstig Nationaal Popmuseum.

Interview met Rob van der Werf

westend1

Westend-drumstel - foto Rob van der Werf

Het nieuwsbericht was voor mij aanleiding om nu stil te staan bij de legendarische Haagse Westend Drums die van de jaren vijftig tot zeventig aan het Westeinde door de gebroeders De Hooge werden vervaardigd. De handgemaakte drumstellen waren populair bij jazz-drummers en bij Haagse beatbands in de jaren zestig. Over de geschiedenis van het merk bestaat een interessante en helder vormgegeven website die gemaakt is door oud-Hagenaar Rob van der Werf (1947, vormgever, drummer en in het bezit van een Westend-set). Een site die meer dan de moeite waard is door alle afwisselende verhalen en de vele foto’s. Ik stuurde Rob van der Werf een e-mail en stelde hem drie vragen over zijn grote passie.

Wat is het bijzondere aan de Westend-drumstellen?

Deze ambachtelijke, handgebouwde, drumstellen uit de jaren ’50, ’60 en ’70 voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen van die jaren. Dunne ketels van mooi uitgewerkt berkenhout voor een mooi rond, redelijk hard geluid, hoog kwalitatieve hardware (de slagranden zijn van verchroomd koper), afbouw met bassdrumpootjes en tomhouders van Premier. Daarnaast konden individuele eisen (bijzondere maten, bijvoorbeeld) gemakkelijk worden gehonoreerd. Een Westend drumstel was dan ook geen massaproduct; voorraad was er niet, er werd alleen op bestelling gebouwd en er waren hooguit twee sets tegelijk in de maak. Dat is bijzonder nu, dat was bijzonder toen.

Wie en welke bands hebben er in Den Haag op Westend gespeeld?

Ik ken ze natuurlijk ook niet allemaal, maar in elk geval de Dutch Swing College Band, de New Orleans Syncopeters en een aantal Haagse Indorockgroepen zoals The Fire Devils en The Black Dynamites. Daarnaast natuurlijk de nodige beatgroepen, waarvan The Golden Earrings, Q65, The Haigs, The Motions, Shocking Blue, René and his Alligators en The Jumping Jewels wel de bekendste zijn. Aardig is dat de vier drummers van The Golden Earrings/Golden Earring allemaal op Westend speelden. Fred van der Hilst, Jaap Eggermont, Sieb Warner speelden op volledige Westend sets en Cesar Zuiderwijk speelde op een Westend-Ludwig combinatie. Cesar wilde twee 26″ bassdrums voor zijn Ludwig set. Ludwig kon niet leveren, maar De Hooge maakte die grote bassdrums gewoon. Op “Radar Love” hoor je ze. En dan had je natuurlijk Tonny Nusser nog, in die jaren een grootheid en door menig drummer geroemd om zijn techniek. Tonny heeft jarenlang op Westend gespeeld, net als Peter Ypma en Louis Debij. Kritische drummers, die de fa. De Hooge roemen om hun vakmanschap en flexibiliteit.

westend2

Onthulling gerestaureerde Westend-drumstel van Jay Baar - Q65 - Utrecht - November 2008 - Peter Vink - Frank Nuyens - Joop Roelofs - Foto: Rob van der Werf

Hoe is het nu gesteld met de vintage Westend Drums?

Tientallen jaren hoorde en zag je niets meer van Westend, maar sinds de (publiciteit over) verschijning van het boekje en daarna de huidige site duiken ze af en toe op en is de naamsbekendheid onder met name de oudere drummers terug. Ik krijg wel eens de vraag wat een set op dit moment waard is. En dan wordt ’t lastig. Van zolder of uit schuurtjes komt een verkleurde, onvolledige set tevoorschijn en dan verwacht men de hoofdprijs. Het is immers oud en er zijn er toch maar (geschat!) 300 – 400 van gemaakt? Kijk, zo werkt het dus niet. De markt bepaalt de prijs en die markt blijkt beperkt te zijn. De jonge(re) drummer kent het merk helemaal niet (hetgeen trouwens dikwijls ook geldt voor Slingerland, Trixon of Rogers) en de oudere drummer koopt geen drumstel meer. Je moet het dus hebben van liefhebbers, die uit nostalgie-overwegingen of om iets speciaals te hebben, een Westend willen aanschaffen. Zo heeft saxofonist Benjamin Herman een Westend drumstel op de kop getikt en dat door een specialist laten opknappen. Een ander voorbeeld van een aankoop van een Westend kit is Henk Koorn (Hallo Venray), die met zijn tweede band “Deze” optreedt met een Westend kit. Zowel Benjamin als Henk weten het oude, ronde geluid van een oude Westend te waarderen en het in te passen in hun stijl van spelen. Zo speelde Joost Kroon op de Westend van Benjamin Herman de soundtrack van “Deal” (een nieuwe Nederlandse speelfilm geregisseerd door Eddy Terstall) in. Er zijn dus gelukkig nog liefhebbers van de oude Westends. En wat de prijs betreft schat ik altijd in, wat ik er zelf voor zou willen betalen of heb betaald. Dat varieert van € 350 voor een verkleurde, incomplete set, tot € 1500 voor een set die er uitziet alsof ‘ie zo uit de werkplaats op het Westeinde komt. Maar voor alle duidelijkheid, dit zijn subjectieve bedragen, vanuit mijn eigen beleving van het merk.

Bedankt Rob voor het beantwoorden van de vragen.

rob-van-der-werf

Rob van der Werf achter drumkit Golden Earring - Met twee Westend bass-drums - Museum RockArt Hoek van Holland - Foto: Rob van der Werf

In 2007 maakten Rob van de Werf en Andy Portasse een fraai boekwerkje over de Westend Drums, ‘The Westend Story, het verhaal achter de legendarische Haagse drums’, maar dat is uitverkocht. Gelukkig dat dit stukje Haagse geschiedenis voor iedereen toegankelijk is via internet. En met nog veel meer informatie, foto’s en actuele berichten. Hou de site in de gaten.

Website, Westend Drums: westenddrums.nl

En zie Hofstijl artikel Stones in het Kurhaus →

De mazzel!

MobyDirk

Amsterdam – 25 februari 2012 – Den Haag – 1960 – Voor hofstijl.nl # 6

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to Interview met Rob van der Werf van Westend Drums

  1. Raaphorst februari 25, 2012 at 6:11 pm #

    Nu ben ik ook sound designer van beroep en het lijkt mij te gek om die authentieke sound te samplen. Dat zou echt wat zijn!

    • Rob van der Werf februari 25, 2012 at 11:21 pm #

      Ik moet er toch niet aan denken dat het geluid van een fraaie authentieke Westend uit een elektronisch kastje komt. Ik zal nog net niet het woord heiligschennis gebruiken 😉

  2. MobyDirk februari 25, 2012 at 6:42 pm #

    Er staat een aantal Westend-sets in Museum RockArt in Hoek van Holland. Zal je best wel even op mogen drummen en opnemen. Ik zie het er voorlopig helaas nog niet van komen dat RockArt een Nationaal Popmuseum in Scheveningen of Den Haag kan vestigen.

  3. Rob van der Werf april 3, 2012 at 12:05 pm #

    Op de kleurenfoto van Bennies Fifties, waar het Premier drumstel van Charlie Watts is afgebeeld, is te zien dat de tom op de bassdrum aan de verkeerde kant is geplaatst. De tom zit, bij een rechtshandige drummer als Charlie Watts, normaliter aan de linkerkant op de bassdrum. Bovendien is deze tom op z’n kop geplaatst, wat te zien is aan het Premier-logo dat nu ondersteboven zit. Zie ook de inzet, het zwart/wit-fotootje.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag