Hofstijl levert geen data aan Facebook en co.

tracebook

We zijn het zat dat Facebook en andere sociale mediawebsites de privacywetten overtreden en de data van haar eigen gebruikers voor keiharde cash doorverkopen aan vieze bedrijven. Natuurlijk is het belachelijk dat onze overheid en juridisch systeem ligt te slapen op dit vlak, want die zouden moeten ingrijpen. En al helemaal nu ze vorig jaar er zelfs een anti-cookie privacy-wet over aangenomen hebben.

Even terug naar normale-mensentaal. Wat Facebook en co. namelijk doen is het makkelijk maken voor websitebeheerders om knopjes op een webpagina op te nemen zodat bezoekers heel eenvoudig zo’n webpagina kunnen doorsturen naar Facebook of Twitter. Die knopjes hebben als resultaat dat Facebook en co. precies kunnen nagaan welke gebruiker op welke website een bezoekje brengt. Facebook en co. verkopen die data op de markt voor harde cash. Data die bestaat uit alles dat Facebook dus al over je te weten is gekomen: jouw persoonlijke gegevens die je op Facebook zelf hebt ingevuld, foto’s inclusief face-detectie en dus ook vrijwel je gehele online geschiedenis.

Wij van Hofstijl zijn het zat! Vanaf vandaag hebben we alle knoppen naar Facebook en co. verwijderd. Facebook kan op deze manier niet meer te weten komen wanneer jij als Facebook-gebruiker op onze website bent. Hetzelfde geldt voor Twitter en Google+.

Simpel gezegd: Facebook respecteert jouw privacy niet, Hofstijl wel. Die Zuckerberg van Facebook mag dan de hele dag als een halve of zelfs hele hippie op sandalen met witte sokken lopen, maar een overtuigend lulletje rozenwater is ‘ie in mijn ogen niet. Een betrouwbaar imago is het niet. Daar prikken wij zo doorheen. Jij toch ook?

P.S. Helaas is het hierdoor niet meer zo eenvoudig om een Hofstijl-artikel met jouw vrienden op een van de bekende sociale mediasites te delen. We zijn bezig hiervoor een oplossing te vinden. Oplossing:

, , , ,

19 Responses to Hofstijl levert geen data aan Facebook en co.

  1. Fabio februari 27, 2012 at 10:30 pm #

    Symphatieke actie, maar volgens een strijd die allang verloren is, voor de mainstream in ieder geval.

  2. Maggy Genç februari 28, 2012 at 1:09 am #

    Ach, wat zal ik zeggen……zonder Facebook zou ik eenzaam zijn, de rest kan mij niet zoveel schelen.

  3. madbello februari 28, 2012 at 7:50 am #

    Wat principieel zeg! Zo ken ik je weer 🙂 maar voor niets gaat de zon op en echte liefde kan je niet kopen. Kijk! Iedereen moet het voor zich weten om zijn eigen privacy weg te geven voor wat internet plezier en nu ga jij bepalen om hofstijl minder makkelijk te delen. Volgens mij weet Facebook en Google toch wel welke site je bezoekt (heb ik ergens gelezen) ook al zitten geen knopjes op een site.

    • Raaphorst februari 28, 2012 at 8:14 am #

      Zonder cookie of een specifiek javascript van Facebook en Google kunnen zijn helemaal niets bij ons meten.

      • Fabio februari 28, 2012 at 1:10 pm #

        Vergeet ga.js niet. En Flickr foto’s embedden? Yahoo? En dan zijn er nog dingen die buiten het domein van een site liggen zoals een ‘bedrijfsgebonden’ browser(Chrome, IE), de plugins of extensies die je geïnstalleerd hebt. Zoals ik al zei, een allang verloren strijd 😉

  4. Miek37 februari 28, 2012 at 1:01 pm #

    Snap je principiele bezwaren wel maar mij persoonlijk kan het niet boeien, mijn principe is zet niets op facebook (internet) wat je niet op de voorpagina vd krant zou willen zetten, ik heb dus niets te verbergen, wat betreft die ads, ik delete met het afsluiten van m’n browser ook altijd meteen de ongewenste cookies.

    • Fabio februari 28, 2012 at 1:05 pm #

      Het probleem zit ‘m ook niet in de updates die je op facebook zelf zet(heel verstandig er vanuit te gaan dat wat je daar zet domweg publiek is), maar in het volgen van je surfgedrag door sites die buiten het facebook domein liggen middels de scripts die achter de like knop zitten. Denk ik.

      • Miek37 februari 28, 2012 at 1:20 pm #

        Zoals je zelf al zegt Fabio, die strijd hebben we allang verloren, doe maar eens een bestelling van het een of andere produkt en je ziet tot je die cookie eruit mikt meteen aan alle kanten reclame’s van zo’n zelfde soort produkt opduiken in de kantlijn, op welke site dan ook. (alsof je diezelfde boormachine/reis of wat dan nog een keer zou willen bestellen ;-)) ).

        En dan hebben we nog maar niet over de gemeente sites als wachtwoord de naam vd stad gebruiken. 😉

  5. Raaphorst februari 28, 2012 at 4:28 pm #

    Helemaal zuiver krijg je het nooit, dat klopt. Maar ik ben het er niet mee eens dat we de strijd verloren hebben.

    Het stemt mij altijd droevig als mensen zeggen dat de strijd verloren is. Elke persoon maakt het verschil. Je machteloos voelen is niet goed. Facebook kan lekker zijn ding doen maar daar hoeven wij niet aan mee te doen. Uit jullie woorden voelt dat bijna als een verplichting, als iets waar je niet onderuit komt. Het is niet des Hofstijls om je zo afhankelijk te voelen.

    Bovendien geeft het rust. Er staan nu niet meer van die rare tellertjes met knoppen onder elk bericht. Spuuglelijk vond ik dat altijd. Er is er geen een van hetzelfde formaat! Dat alleen al. Welke vormgever verzint zoiets? Over #fail gesproken…

    • Fabio februari 29, 2012 at 9:32 am #

      Strijd is misschien niet het goeie woord. Je sluit jezelf vrijwillig op in een Facebook account. Maar toch is er iets anders. Vadertje staat en grote bedrijven zijn weer de echte eindbazen. Zo voelt het in ieder geval.
      Leuke discussie.

      • Raaphorst februari 29, 2012 at 9:43 am #

        Nee man, ABSOLUUT niet. Facebook is zo naar de kloten als wij dat willen! Kijk naar Hyves. Als ik nu tijdens een workshop vraagt wie het gebruikt, echt niemand. Nou hooguit 1 vinger ging er in een grote collega zaal bij Fontys omhoog. Hoeveel geld is daarin geinvesteerd door bedrijven die geen ene hol van Internet snappen? Heel veel geld.

        Generatie probleem. MySpace, gekocht door die ouwe die ook geen reet van internet snapt.

        Een paar hackers en de wereld is in rep en roer. De macht ligt daar als het erop aankomt. Ook PayPal etc. weten dat. Wikileaks zijn er ook voorbeelden van.

        De macht ligt bij ons.

        • Fabio februari 29, 2012 at 11:15 am #

          Misschien. Hyves heb ik nooit gehad, maar dat leek mij voor de overname al een treurig ding. Lelijk ook. Idem Myspace. Op de een of andere manier vind ik het bij Facebook anders. Komt slimmer over. Volume doet ook iets. Straks is er ’n gemeenschap van een miljard mensen.

          “De macht ligt bij ons.”

          Dat sowieso, want als ik er geen zin meer in heb ga ik iets anders doen.

          • Raaphorst februari 29, 2012 at 11:25 am #

            Ik vind Facebook heel onlogisch in elkaar steken. Denk dat het technisch ook een gedrocht is. Er zit weinig structuur in. En met die apps is het werkelijk een zooitje.

            Moet zeggen dat Twitter dezelfde kant uitgaat. Het wordt een gedrocht. Daar waar ze de kans hadden en de modere terminal online van te kunnen maken moesten er weer teveel knopjes en tabs komen. Puur om het grote publiek te pakken.

            Ik ken netwerken die niet aan groei en volume denken Dat kan juist nu online. Zonder investeerders en grootse aanpak, gewoon klein voor een specifiek doel. Dat soort netwerken zijn vaak heel stabiel. Te snel groeien is nooit goed.

  6. Raaphorst februari 28, 2012 at 4:33 pm #

    Nog iets: we gooien de sociale buttons eraf en zitten direct aan de beste views van afgelopen 7 dagen! En de dag is nog niet eens om 😀

    • Maup februari 28, 2012 at 11:10 pm #

      Die trendsetters ook altijd.

      Heel correct ook van Hofstijl ook om de identiteit van de persoon op de foto netjes te verhullen. Portretrecht en privacy, maar dan echt. Dan kan geen suikerberg tegenop.
      Mooie stats.

  7. Miek37 februari 29, 2012 at 4:10 pm #

    Google ook maar even bijwerken dan…

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/02/herschrijf_je_googleverleden_n.html

    • Raaphorst februari 29, 2012 at 4:46 pm #

      Toch vreemd dat mensen ooit Web History AANGEZET hebben! Dat moest je ooit dus echt met de hand doen. Heb ik never nooit gedaan. Vandaar mijn melding:
      “Web History has not been enabled by the administrator of the domain @melodiefabriek.nl”

      Was ik zeker weer mijn tijd ver vooruit? 😀

  8. HappyHotelier maart 3, 2012 at 4:34 pm #

    Marco….dan moet je networked blogs ook uitzetten toch? En je pagina daaro slopen?

    • Raaphorst maart 3, 2012 at 8:29 pm #

      Moet ik nog doen. FF tijd voor nemen allemaal.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag