De laatste Pers

De Pers

In Amerika sta je niet alleen als je roept dat de kranten zullen verdwijnen. Allemaal? Ja, allemaal.

En ook hier in ons grillig koude en dan weer warme kikkerlandje zijn er velen die niet langer geloven in het afdrukken van dat wat ooit Het Laatste Nieuws mocht heten. Zelfs mensen die niet twitteren roepen dat het laatste nieuws op Twitter staat. Of op Facebook. Mensen die bij Google werken zeggen dat het op Google+ staat, maar dat terzijde.

De Pers was heel goed. Ik las het graag. Maar het was een weggooiproduct. Regelmatig zag ik schoonmakers van de NS hele stapels De Persen met woeste blikken in vuilniszakken proppen. Had ik hem nog niet eens gelezen!

Als iets zo vergankelijk is, dan moet je het niet gaan printen. Echt belangrijke zaken zullen in de toekomst nog wel in boekvorm gedrukt worden. Maar het zullen uitzonderingen zijn. Vroeger moest je wel alles afdrukken, een ander publicatiemiddel voor het geschreven woord was er immers niet. Maar die tijd is duidelijk voorbij want op internet is er ruimte genoeg om alles te publiceren.

De belangrijkste reden is het teruglopen van de advertentiemarkt op drukwerk. Ook in Nederland gaan nu meer en meer adverteerders de focus op internet leggen. De Pers was de derde gratis krant van Nederland, en zijn waren daarmee ook derde keus voor adverteerders. En ook al was De Pers kwalitatief een veel betere krant dan de Sp!ts en de Metro, adverteerders in kranten lijken daar maling aan te hebben.

Hierin verschilt internet ook aanzienlijk. Het hele concept van adverteren online is een lastige. Grof gezegd negeert het publiek advertenties massaal. En aangezien je dat op internet via statistieken heel eenvoudig kunt aantonen schrikken de adverteerders zich kapot. Leg de tarieven van online advertenties en die van kranten maar eens naast elkaar, dat is werkelijk een wereld van verschil! Terwijl het principe hetzelfde is: persoon leest artikel en merkt advertentie die erboven of ernaast geplaatst is op.

Zijn advertenties in kranten dan ook nauwelijks effectief, ondanks dat ze veel geld opleveren? Precies, ze werken net zo nauwelijks als dat ze dat online doen. Maar met 1 verschil: op internet kan een bezoeker door middel van een klik een product of dienst direct bestellen, of delen met vrienden via Twitter en Facebook. Met een krant gaat dat je niet lukken en toch liggen die tarieven een heel stuk hoger.

Gelukkig zijn er betere marketingtechnieken op komst, Branded Content, advertorials, sponsoring, sociale marketing etc. Technieken die de consument niet in de weg zitten maar doen wat de 2 belangrijke P’s uit de marketingmix zouden moeten doen: op een effectieve manier Promotie maken voor het Product. Dat doe je niet door de consument lastig te vallen, maar door de consument te geven wat zij wil. En dat laatste, dat is wat internet goed kan, voorspellen wat jij leuk vindt. Nu al, en geloof me, in de toekomst helemaal!

Je snapt het, ook al vind ik boeken te gek en hield ik van De Pers, je moet realistisch zijn in het moderne leven. Vandaag zal De Pers voor de laatste keer in een vuilniszak naar de vuilverbranding gaan. Ze was zeker té gratis. Maar of ze ook echt té vergankelijk was, dat zal nog moeten blijken.

, , , ,

3 Responses to De laatste Pers

  1. karin r. maart 30, 2012 at 8:04 pm #

    ik vind het erg jammer dat juist deze dagkrant verdwijnt. ik pikte hem er altijd tussenuit als ik de keus had. metro en spits, leuk, maar minder leuk dan de pers. helaas …

  2. HappyHotelier maart 31, 2012 at 10:22 pm #

    Met muziek gaat het dezelfde kant op. Al mijn CD’s zitten in een doos want ik heb ze op een klein Ipodje gezet….neemt minder ruimte in. Nog ff wachten en dan is lezen op een Ipad V5 of Kindle V3 ook te pruimen voor mijn ouwe ogen en hoef ik geen dooie bomen papier meer in huis….

  3. Jacob Cats maart 31, 2012 at 10:58 pm #

    papier? Dat is toch voor verpakking?

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag