5 mei 2012 – Bevrijdingsdag in Vorden

Overal in het land werd 5 mei gevierd met bevrijdingsfestivals, het veteranendefilé en de driekleur in top. De vrijheid waarin wij in Nederland leven kan je niet genoeg vieren.
En toch ligt er dit jaar voor mij een schaduw over deze dag. Een schaduw die wordt gevormd door hetgeen er gisteren is voorgevallen tijdens de dodenherdenking. En die direct verband houdt met het fenomeen vrijheid.

De gemeente Vorden. De rechter in Zutphen verbiedt het de burgemeester om langs de graven van geneuvelde Wehrmachtsoldaten te lopen. En tijdens de dodenherdenking presteert Federatief Joods Nederland het een viegtuig met ‘reclame’ langs te sturen.

We leven – voor zover ik weet – in een rechtstaat. Hoe bestaat het dan dat een rechter de bewegingsvrijheid van een burgemeester aan banden kan leggen, wanneer het gaat over de 4 mei-viering?
Nog niet zolang geleden werd Geert Wilders vrijgesproken, nadat hij zich herhaaldelijk op grove, minachtende en discriminerende wijze had uitgelaten over moslims in Nederland en de Islam in het algemeen. Hij kwam er mee weg. Gesteund met en door?

En dan het vliegtuigje dat tijdens de dodenherdenking in Vorden rondcirkelt en heel het dorp Vorden bombardeert en etiketteert middels de reclame-banner: “Vorden is fout”!
Een wel heel fout initiatief van Federatief Joods Nederland.
Het illustreert hoe deze Joodse organisatie denkt en opereert. Alle Duitsers zijn blijkbaar nog steeds fout. En in één adem door ook heel het dorp Vorden anno 2012!

Ik hoop dat de burgemeester in beroep gaat tegen de uitspraak van de rechter en dat de bewoners van Vorden een zaak aanspannen tegen Federatief Joods Nederland wegens ‘een smakeloze en onrechtmatige daad tegen de bewoners van Vorden‘.
En Tweede Kamer-vragen de komende week zijn zeker op z’n plaats?

Aan het adres van FJN sluit ik af met: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet! Uw optreden werkt, mijns inziens, zeer polariserend en doet uw zaak, welke die ook moge zijn, geen goed. En het bevreemd mij dat u onder de naam van uw organisatie niet te vinden bent op internet.

, , , , , ,

33 Responses to 5 mei 2012 – Bevrijdingsdag in Vorden

  1. Maup mei 6, 2012 at 3:06 pm #

    Bizar hoe dit is gelopen.
    Raoul Heertje schreef op 31 januari al in NRC Next iets over FJN:

    “Het wachten is op het moment dat Federatief Joods Nederland (FJN) wat olie op het vuur gooit. Wie? Federatief Joods Nederland. De FJN krijgt normaliter ruim baan in de media om zijn extremistische standpunten te verkondigen. Wat is er zo grappig aan de FJN? Bijvoorbeeld dat ze, ondanks de slim gekozen naam, helemaal niks met Joodse organisaties te maken hebben. Het clubje is een hilarisch bewijs van hoe makkelijk de luie Nederlandse journalistiek te dollen is. Hoewel de persberichten van de FJN regelmatig worden overgeschreven door de media, bestaat ze slechts uit advocaat Loonstein, zijn zonen, een fax en wat briefpapier. Verder vertegenwoordigt de FJN helemaal niemand in Nederland, laat staan Joden of federaties.”

    Wel vreemd dat die column gister nog on-line was maar sinds vanmorgen niet meer te vinden op de NRC-site.
    Wel hier: http://alturl.com/447qg nog een kopie.

  2. Miek37 mei 6, 2012 at 10:24 pm #

    Dus als ik het goed begrijp heeft de rechter zich ook laten bedotten?

  3. coen verharen mei 6, 2012 at 10:43 pm #

    Dat het een rechter van niets is, is wel gebleken. En inmiddels is wel gebleken dat hij niet de enige is die is bezweken onder de (zgn.) Joodse lobby!

    loonstein@xs4all.nl daar ben je aan het adres van Federatief Joods Nederland!

  4. Miek37 mei 6, 2012 at 10:54 pm #

    Maar als het dan allemaal het werk blijkt te zijn van 1 man en “Het clubje een hilarisch bewijs is van hoe makkelijk de luie Nederlandse journalistiek te dollen is.” waarom is deze column hier dan geplaatst???

  5. coen verharen mei 6, 2012 at 11:12 pm #

    Ik begrijp je vraag niet. Had je liever gezien dat deze column ergens anders was geplaatst? Of helemaal niet was geplaatst? Inmiddels is de column ook geadresseerd aan het adres van Confrere Loonstein. De advocaat-genius achter FJN! Weet niet wat je verder nog wilt of wenst. Het staat je vrij om je reactie te sturen naar Loonstein of aan wie dan ook! Neem je eigen verantwoordelijkheid a.u.b.

  6. Miek37 mei 7, 2012 at 8:34 am #

    Coen, volgens mij begrijpen we elkaar niet goed, ik zal het proberen te verduideijken : jouw column (sorry ik begrijp gisteravond pas dat CoenST dezelfde persoon is als Coen Verharen) een aanklacht tegen de handelswijze van de FJN.

    Ik schreef daar als eerste een reactie onder : “gelukkig hebben de mensen van Vorden zich niet laten manipuleren en zijn wel de afgesproken route gelopen, behalve de burgemeester, die mocht niet, stuitend idd,”

    Die reactie is echter verwijderd, ik begrijp niet waarom, in mijn optiek sluit mijn mening nl. aan bij die van jou gegeven in je column. Je zegt immers “Het illustreert hoe deze Joodse organisatie denkt en opereert. Alle Duitsers zijn blijkbaar nog steeds fout. En in één adem door ook heel het dorp Vorden anno 2012!” en pleit ervoor dat de rechter die een halt toegeroepen is in hoger beroep zal gaan en een zaak aan zal spannen tegen het FJN.

    Vervolgens quote Maup in een reactie een stuk van Raoul Heertje waaruit blijkt dat die hele FJN in feite helemaal niets voorstelt en ondanks de slim gekozen naam niets van doen heeft met Joodse organisaties of federaties maar het werk blijkt te zijn van een of andere trollende advocaat die samen met zijn zonen de boel een beetje op loopt te naaien.

    Dat had ik niet begrepen uit jouw column, excuses.

    • Maurits Burgers mei 7, 2012 at 8:58 am #

      Hallo Miek,
      Er is mij geen reactie van je bekend die zou zijn verwijderd. Ik vermoed een technisch probleem.
      Spijtig dat daardoor onduidelijkheid onstaan is.

  7. Miek37 mei 7, 2012 at 8:37 am #

    “en pleit ervoor dat de RECHTER die een halt toegeroepen is in hoger beroep zal gaan en een zaak aan zal spannen tegen het FJN”” moet natuurlijk

    “en pleit ervoor dat de BURGERMEESTER” die een halt toegeroepen is in hoger beroep zal gaan en een zaak aan zal spannen tegen het FJN” zijn.

  8. Miek37 mei 7, 2012 at 9:02 am #

    Oke, dankjewel Maurits!

  9. Happy Hotelier mei 7, 2012 at 10:05 am #

    Coen (en Maup en Miek)

    Top stuk. Helemaal eens. Du moment dat je in Nederland iets te berde brengt dat niet naar de zin is van deze of gene Joodse organisatie wordt het antisemitisme kanon in stelling gebracht. Desniettemin geef je je mening. Chapeau.

    Ik meen overigens dat mutatis mutandis hetzelfde opgaat voor het gedicht van het kind dat zijn “foute” oom wilde gedenken. Na al die tijd….wordt het wel eens tijd voor vergeven …vergeten niet natuurlijk.

  10. mieke2 mei 7, 2012 at 12:26 pm #

    Complimenten aan CoenST voor dit stuk.

    De klap van hoe vies discutabele Joodse “organisaties” zoals CIDI, FJN en (sic!) “TOF” dit jaar met de Dodenherdenking in Nederland durfden om te springen, en daar ook alle ruimte voor kregen, is bij mij héél hard aangekomen.
    Van iemand die haar leven lang al een zeker automatisch respect had voor Joodse mensen juist vanwege de oorlog, merk ik dat ik sinds vorige week veranderd ben in iemand die automatisch een gróte hekel en wantrouwen koestert jegens alles wat Joods is. Had ik dat maar tientallen jaren eerder gaan doen.

    Wat die paar verre van koshere oplichtertjes van het zogenaamde FJN betreft, hun malversaties vorige week m.b.t. Vorden lijken nog een flinke graad erger te zijn geweest.

    PowNed op 4 mei jl,, citaat:

    ” Blood and Honour: wij komen echt niet

    Neonazi-organisatie Blood and Honour heeft aan de Stentor laten weten dat ze helemaal niet naar Vorden komen.

    “Dit bericht is verzonnen om onrust te stoken,” aldus een woordvoerder van de nationaalsocalisten. “Wij zijn nooit voornemens geweest om naar de herdenking in Vorden te gaan. Iedere gesneuvelde heeft recht om herdacht te worden, dat vinden wij ook. Daarom zullen wij ook nooit voor ophef zorgen door een herdenking te verstoren.”

    De FJN houdt vol dat de neonazi’s komen om Duitse soldaten te herdenken. De organisatie baseert dit op de vele volgeboekte hotels in de regio. Volgens enkele hotelhouders valt het met die boekingen echter wel mee. ”

    De ontkenning in de Stentor van 4-5-12, 1e versie ging om 14:15 uur online
    http://www.destentor.nl/regio/lochem/10980279/Neonazis-in-Vorden-grote-onzin.ece

    Allemaal leugens dus, onderhand teveel leugens om nog te tellen, om de Joodse zaak van list en bedrog dóór te drammen en af te dwingen.

    Ik kan niet wáchten tot de Gemeente Bronckhorst laat weten in beroep te gaan tegen dat angsthazenoordeel van de kort-geding rechter van 4 mei. Want de Dodenherdenking 2012 is door Joden in Nederland t/m het Simon Wiesenthal centrum in de VS dan wel compleet verziekt en verpest en onteerd: we zullen ze een paar flinke laarzen gaan dwarszetten om zoiets ooit nog een keer te kunnen flikken!

    Dus mocht Bronckhorst daar om politieke, bestuurlijke redenen van af moeten zien, dan wordt het zaak een groep gewone, verbolgen Nederlanders te formeren om zelf via een rechtszaak deze Joodse clubs permanent de mond te snoeren. Want ze maken m.i. Goddeloos misbruik van een vrijheid heden ten dage waar massa’s slachtoffers van de Nazis hun leven niet voor hebben gegeven.

    • Eline mei 8, 2012 at 10:44 am #

      Lekker labiel dan, dat je in één week tijd in staat bent om te veranderen van ‘iemand die haar leven lang al een zeker automatisch respect had voor Joodse mensen juist vanwege de oorlog’, in iemand die ‘automatisch een gróte hekel en wantrouwen koestert jegens alles wat Joods is’.
      Misschien tijd om in therapie te gaan?
      Omdat er een keer 1 Sinterklaas dronken was geloof je zeker ook niet meer in Sinterklaas nu?
      Dus jij houdt waarschijnlijk al 20 jaar van je kinderen en als ze in 1 week allemaal dingen doen die jou niet aanstaan laat je ze vallen als een baksteen?

      Brrrr, blij dat ik nooit zo’n enge moeder heb gehad.

  11. mieke2 mei 7, 2012 at 1:20 pm #

    .
    Burgemeester Aalderink: ‘Hoop op goede en brede discussie’

    http://www.contact.nl/bronckhorstnoord/artikel/575804

    ‘k Mag lijen dat de gemeente het #FJN voor álle maar dan ook álle extra gemaakte kosten zal laten opdraaien (inzet ME, politie, beveiligers, enzovoorts). En dan ook nog een claim indient voor smartengeld ten behoeve van bevolking en gemeente.

    De jaarlijkse Dodenherdenking in Nederland moedwillig verstoren: dat is niet niks…

    • Eline mei 8, 2012 at 10:46 am #

      Mieke is een beetje de weg kwijt, gelukkig zit er vlakbij de Geestelijke Gezondheidszorg van GGNet. Klop daar eens aan. Daar helpen ze je verder.

  12. coenst mei 7, 2012 at 5:48 pm #

    Ben er een beetje stil van (en dat gebeurt niet gauw) wat deze column allemaal losmaakt. Miek37, excuses voor de verwarring. Kon het even niet volgen.

  13. coenst mei 7, 2012 at 5:57 pm #

    Vandaag in NRC op pagina 13: Maak van dodenherdenking geen Jodenherdenking! Van de hand van Ewoud Sanders. De koisken zijn nog open :-).

  14. mieke2 mei 7, 2012 at 6:10 pm #

    @ Coen & anderen

    Voor wie te laat bij de kiosken was, @ewoudsanders heeft ook (net als ik) een Twitter-account en postte deze link:

    http://www.welingelichtekringen.nl/21129-dodenherdenking-moet-geen-jodenherdenking-worden.html

    ~

    Coen,
    Over deze column en wat die losmaakt : afgezien van hoe ik zelf geschokt ben geraakt door de m.i. infame obstructies van Joodse organisaties rond Dodenherdenking 2012, er zijn er nog heel wat meer die je gevoelens delen. O.a.:

    http://www.ikonrtv.nl/daw/column.asp?lIntItem=5&lIntEntityId=343#

    http://www.destentor.nl/special/bespiegelingen/10975275/De-last-van-een-zekere-mildheid.ece

    http://www.berndbosma.nl/_columns/vorden-is-fout.html

    http://frontpage.fok.nl/column/541212/1/1/100/duitsers-zijn-untermenschen.html

    En dit is dan weer een dieptepunt, maar gezien de bron was dat misschien ook wel te verwachten…

    http://www.katholieknieuwsblad.nl/opinie/item/2029-heeft-vorden-zijn-bevrijding-eigenlijk-nog-wel-verdiend.html

    Sterkte allemaal. Deze kwestie is nog lang niet over.

  15. Maurits mei 7, 2012 at 10:41 pm #

    @Happy Hotelier:
    Je schreef
    “Ik meen overigens dat mutatis mutandis hetzelfde opgaat voor het gedicht van het kind dat zijn “foute” oom wilde gedenken. Na al die tijd….wordt het wel eens tijd voor vergeven …vergeten niet natuurlijk.”
    Met je conclusie ben ik het eens maar je vergelijking met het gedicht wil ik nuanceren.

    Een dergelijk gedicht voorlezen op de Dam, tegenover miljoenen kijkers bij de nationale herdenking is heel iets anders dan stil langs een aantal graven van Duitse soldaten lopen op een begraafplaats in Vorden. Vooral symbolisch totaal verschillend volgens mij.

  16. coen verharen mei 7, 2012 at 10:52 pm #

    Ik deel je genuanceerde mening in deze Maurits.

  17. mieke2 mei 8, 2012 at 12:03 am #

    Nóg een, al van 27 april.

    http://www.bnr.nl/column/herbertblankesteijn/402730-1204/column-herbert-blankesteijn-auke-de-leeuw-15-is-een-held

    Column Herbert Blankesteijn | Auke de Leeuw (15) is een held

    Sluit me er van harte bij aan ^^^.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram

    .

    • Eline mei 8, 2012 at 10:51 am #

      ….en verder weet Mieke niet waar ze het over heeft. Ik vind het raar dat je als ouders je kind naar een Waffen SS’er noemt. Dat tekent sowieso al wat voor vreemde dingen die Auke van zijn ouders heeft meegekregen. Jij noemt je kind toch godbetert ook geen Adolf? Heel, heel vreemd. Dat zou je een kind niet aan mogen doen. Verder zal het jochie het absoluut integer hebben bedoeld, maar om hem als held te bestempelen? Ik denk dat Mieke vroeger niet verder is gekomen dan huishoudschool (mogelijk te hoog gegrepen), duik nog maar eens de geschiedenisboeken in. Daar staan vele echte helden en díe verdienen onze herdenking.
      Hoe sneu ook voor Auke: niet zijn oom.

    • Eline mei 8, 2012 at 2:25 pm #

      Wat een typische gedachtegang heeft die Herbert: omdat volgens hem uit onderzoek is gebleken dat élk mens in staat is om anderen te martelen vindt hij dat je degene die martelt moet herdenken…
      Steekje los, zou ik zo zeggen.
      Wat zeg ik? Meerdere steekjes.

  18. mieke2 mei 8, 2012 at 11:19 am #

    @ Eline

    On-topic blijven is moeilijk hè?

    • Eline mei 8, 2012 at 2:09 pm #

      Zeker, on topic blijven is moeilijk. Ik doe mijn best.

      • Miek37 mei 8, 2012 at 3:05 pm #

        Eline, je zegt dat je best doet om on topic te blijven maar zegt wel tegen mieke2 (geen alias van mij voor alle duidelijkheid) dat ze “labiel is, de weg kwijt, niet weet waar ze het over heeft, vast niet verder is gekomen dan de Huishoudschool, in therapie zou moet gaan en je verwijst haar zelfs door naar de Geestelijke Gezondheidszorg van GGNet”.

        Kunnen we dit gesprek gewoon op een normale, fatsoenlijk manier voeren zonder op de man/vrouw te spelen?

        • Eline mei 8, 2012 at 3:51 pm #

          Nee, fatsoenlijk kan ik geloof ik alleen blijven als er niet over joden wordt gesproken met een Jodenhaat die in de jaren ’30 niet zou misstaan. Joden zijn ook niet allemaal hetzelfde, net zo min als moslims en Vordenaren. Excuses als ik je beledigd heb, maar als je écht een fatsoenlijk gesprek wil, moet je geen groepen wegzetten met allerlei makkelijke slogans en leuzen maar proberen écht contact te hebben. En gezien je bijdragen aan deze site ziet dat er voor mij niet erg hoopgevend uit (ongeveer alle artikelen zijn van eenzelfde strekking: joden-dit-en-joden-dat). Ik vrees dat de reactie op mijn bijdrage nu, ook wel weer iets zal zijn in de sfeer van ‘Nou ZE hebben het aan zichzelf te danken, hoor!’

          Nog even en joden zijn de schuld van hun eigen slachtoffers. Er zijn nog talloze mensen NU nog onder behandeling vanwege de trauma’s uit de oorlogsjaren.

          Maar goed, nu loop ik wellicht op de zaken vooruit en is zij heel misschien ergens toch nog wel in staat om inhoudelijk te reageren. Mocht dat het geval zijn dan heb ik slechts 1 vraag voor haar en dat is de volgende (en die kun je gewoon met ja of nee beantwoorden): stel dat jouw familie ineens in zijn geheel vermoord wordt, denk je dan dat je in staat bent om tijdens het herdenken van jouw familie eens per jaar óók degenen te herdenken die vertegenwoordigers waren van het regiem die de moorden pleegde?

          Als je ‘ja’ zegt, dan geloof ik daar natuurlijk niet veel van, dus het blijft lastig. Je moet het eigenlijk zelf meemaken denk ik, maar dat is te veel gevraagd snap ik…

          • Miek37 mei 8, 2012 at 3:55 pm #

            “En gezien je bijdragen aan deze site ziet dat er voor mij niet erg hoopgevend uit (ongeveer alle artikelen zijn van eenzelfde strekking: joden-dit-en-joden-dat).”

            Je hebt het nu tegen mij????

  19. mieke2 mei 8, 2012 at 12:16 pm #

    .
    “Rotterdam Vandaag & Morgen” op zo. 6 mei door Geert-Jan Laan

    http://www.vandaagenmorgen.nl/opinie/algemeen/1562-dodenherdenking-wie-wel-en-wie-niet.html

    quote: Burgemeester Aalderik van Vorden is terecht woedend. De zaak smeekt ook om een hoger beroep.

    Maar het Nationaal Comité 4 en 5 mei is ook knap aan het dwalen gegaan:

    http://nudoorpakken.nl/de-chaos-creerende-voorlichting-van-het-nationaal-comite-4-en-5-mei/

    Laatste woord dus bepaald nog niet over gezegd, en dat is tenminste hoopvol.

  20. Miek37 mei 8, 2012 at 12:56 pm #

    Burgemeester last radiostilte in over Vorden :

    http://www.nu.nl/binnenland/2805695/burgemeester-last-radiostilte-in-vorden.html

  21. Miek37 mei 8, 2012 at 4:00 pm #

    Verder ON topic:

    Joodse organisatie wil algeheel verbod op herdenken Duitse militairen op 4 mei

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3252444/2012/05/08/Joodse-organisatie-wil-algeheel-verbod-op-herdenken-Duitse-militairen-op-4-mei.dhtml

  22. Maup mei 8, 2012 at 4:41 pm #

    Die gasten van FJN is het helemaal in de bol geschoten. Een verbod op gedenken, dat is als de gedachtenpolitie in Orwell’s 1984. Ik begrijp de gevoeligheid maar laten we er eens overheen stappen.

    Waarom kunnen we de Tweede Wereldoorlog niet Europees gedenken, en de overwinning op het nazisme vieren. Met Duitsland, Polen, Frankrijk en noem alle landen maar. Juist dan doen we recht aan zowel geschiedenis als toekomst.

    p.s.
    Nogmaals een oproep aan enkelen (you know who you are) om niet op de man/vrouw te spelen of te schelden. Indien je het met mij of een ander oneens bent maak elkaar dan niet voor rotte vis uit, maar weerleg het, kom met een ander punt of argumenteer desnoods. Of zucht, zwijgend 😉

    • Miek37 mei 8, 2012 at 5:00 pm #

      Er zijn talloze organisaties, verenigingen en noem maar op met een kwaad gedachtengoed wat er zo kwalijk is aan deze kwestie is mijn inziens dat een rechter daar gehoor aan geeft.

  23. burgemeesterhofstijl mei 8, 2012 at 6:21 pm #

    *slaat met hamer*

    Discussie gesloten.

    Alles is zo’n beetje al gezegd en door teveel verwijzingen naar externe sites heeft het weinig nut de discussie daarover hier op Hofstijl voort te zetten.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag