Wollige kunstwoorden

onderwater-w680

Stel je kunt met 1 druk op de knop een muziekstuk beluisteren. Een documentaire bekijken. Foto’s zien. Wat doe je dan? Juistum: je klikt.

Stel nu dat je dat niet kunt. Dat je alleen na het neertellen van veel geld aan die muziek kunt komen. Of dat je die documentaire alleen exclusief op die ene dag, op dat ene tijdstip kunt bekijken. Of dat je naar een museum moet rijden om de foto te kunnen zien. Wat doe je dan? Juistum: je weegt het af, je kunt immers niet alles kopen en lukraak op alles af gaan.

Om dat afwegen eenvoudiger te maken is er de kunstjournalistiek. Een groep die zich in mijn ogen heden ten dage een beetje achterhaald opstelt wanneer zij nog steeds met enorme lappen tekst aankomt. Dat kan korter, en krachtiger, denk ik dan. Want natuurlijk was dat ooit (lees: lang geleden, papa vertelt) handig, maar nu niet meer. We klikken tegenwoordig namelijk veel liever.

, , ,

One Response to Wollige kunstwoorden

  1. Willem mei 30, 2012 at 5:34 pm #

    het is nou eenmaal zo dat niet alle mensen graag

    lange kunstartikelen in kranten lezen.

    maar ik over ’t algemeen wel hoor.

    en ik steek er vaak wat van op.

    maar je moet er wel even de tijd voor nemen.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag