Groot is dood: kleine ondernemingen in opkomst

industrie-w680

De meesten zijn het er wel over eens: de industriële revolutie is hard op zijn retour. Het woordje industrie geeft duiding aan werkzaamheden uit de verleden tijd. Wie vandaag de dag wil investeren in moderne bedrijven investeert in start-ups, kleine bedrijven die transparantie nastreven en voor wie internet en digitale media een belangrijk onderdeel vormen in haar bedrijfsactiviteiten.

Kleine bedrijven zijn flexibeler en kunnen sneller (tijdelijk) samenwerken. Met de komst van internet is dat nog veel eenvoudiger geworden dan ooit tevoren. En niet alleen tussen bedrijven onderling, maar juist ook tussen consumenten en bedrijven. En de organisatie daar weer omheen. De eenpitters onder ons, waaronder ikzelf, zijn misschien nog wel het meest flexibel. En vaak in het bezit van een gigantisch bereik dankzij internet en sociale media. Geef ze een laptop en een internetverbinding (wie heeft dat niet tegenwoordig) en ze kunnen elke vraag razendsnel uitzetten bij specialisten in hun netwerk (direct, of vriend-van bereik). Een log groot bedrijf zit meestal eerst een paar maal in de vergaderkamer voordat überhaupt de vraag ‘gaan wij dit uitbesteden?’ beantwoord wordt. Om maar iets te noemen.

De Guardian heeft het goed aangevuld en heeft speciale website voor deze groeimarkt ontwikkeld, het Small Business Network. Dus wat mij betreft is het gluren bij de buren geblazen!

(foto onder Creative Commons BY-SA: Martin Abegglen)

, , , ,

One Response to Groot is dood: kleine ondernemingen in opkomst

  1. karin r. juni 11, 2012 at 4:34 pm #

    We staan aan het begin denk ik. Een vroeg begin. Wat mij betreft had dit al vijf jaar geleden mogen beginnen zodat we nu konden doen waar we zo goed in zijn. De tijd is er namelijk echt rijp voor.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag