Achter het ‘strijkijzer’ naar Scheveningen

De Heemstraat, laatste HTM-goederentrein bij de Delftselaan; vervaardiger: Onselen, R.D. van; 12 -1974
De Heemstraat, laatste HTM-goederentrein bij de Delftselaan, 1974.

Ja, men heeft het gevonden, mijn recente ‘Maar waar is dit dan?’ Maar niemand heeft gemeld waar dit wisseldeel het relikwie van is.

De twee ‘Stijkijzers’ bij de loods.

De ‘strijkijzers’ H51 en H52 bij de Delftselaan. Klik op de foto voor de website ‘HTMfoto.net met een grotere afbeelding en heel veel meer foto’s van ‘vroegâh’

De wisseldelen zijn namelijk een restant van het spoor naar een loods met twee elektrische locomotieven, die dienden om goederenwagens van Scheveningen naar de spoorlijn en vice versa de trekken. Een eindje verderop werden de wagons uitgewisseld met een NS diesselloc. Op het Hobbemaplein was dit tafereel wekelijks te aanschouwen. Tot in 1974. Daarna kwam hier een rangeerheuvel. Tot in de jaren ’80 zijn hier de gelede tramstellen van de HTM nog aangevoerd per goederenloc van de NS.

Strijkijzers
De hoge flat bij Den Haag HS is officieel ‘Haagse Toren’ genoemd. Niet bepaald origineel. Maar dat is de bekendere naam ‘Strijkijzer’ eigenlijk ook niet, want die benaming kwam deze zware locomotieven toe.
Elke dinsdagavond in 1968, als ik bij Maurice van Nieuwenhuizen op de Groot-Hertoginnelaan zat te judoën, hoorde ik aan de continue bel, de fluit en het denderen van de wagons, dat deze goederentrein voorbij reed.

H51 of H25 bij het Haarlemmermeestation in 1982

Goederenlocomotief H51 of H25 bij het Haarlemmermeerstation in 1982

Hoe het met beide locomotieven is afgelopen, is me slechts deels duidelijk. Bij het voormalige Amsterdamse Haarlemmermeerstation, tegenwoordig opstaphalte voor de Electrische Museumtramlijn Amsterdam, trof ik een der locs in 1982 in een minder fraaie toestand aan.

Een der locomotieven lijkt echter een betere toekomst beschoren: die staat volgens WiKiPedia in de Frans Halsstraat.

‘Strijkijzer’ H5? in museumremise Frans Halsstraat.

‘Strijkijzer’ H5? in museumremise Frans Halsstraat.

Op internet heb ik geen geluidsfragmenten aangetroffen. Wel heb ik ooit met mijn toen dure Philips cassetterecordertje gepoogd op de Van Boetzelaerlaan het geluid van deze goederentram op te nemen. Uitgerekend die keer reed de locomotief echter zonder wagens, zodat hij veel sneller voorbij was dan anders.
Heel vaag is nog de continue rinkelbel te horen en af en toe een piep. De ruis uitfiltreren lukte helaas niet.

Hier het geluidsfragment:

Van goederenvervoer is het nooit meer gekomen voor de HTM, alhoewel er wereldwijd wel voorbeelden zijn te vinden van steden die het weer hebben opgepakt. De tramtunnel had een prima kans geboden om de bedrijven aan de Grote Marktstraat op deze wijze te voorzien van hun leveringen. We zullen het echter met twee roestige restanten aan de Delfselaan moeten doen als herinnering aan deze tijden.

Delftselaan 1982 - lijn 11 met wisseldeel

Alleen een roestig wisseldeel wijst nog op de geschiedenis van het goederenvervoer van lijn 11.

, , , , , , , , , ,

One Response to Achter het ‘strijkijzer’ naar Scheveningen

  1. Akbar Simonse juni 30, 2012 at 7:58 am #

    Ha, en dan te bedenken dat ik er gisteren nog een oog op wierp en dacht, ha, daar is dat wisseldeel!
    Kan me die locs ook nog goed herinneren. Als kind vond ik ze heel indrukwekkend zo midden in de stad….

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag