Fietsen

Anno 2012 blijkt dat meer dan de helft van alle ernstige verkeersgewonden een fietser betreft. En steeds vaker vindt het fietsongeval, dat niet zelden een dodelijke afloop heeft, tussen twee fietsers plaats.

Het is een bekend gegeven dat je op een andere manier naar je leefomgeving kijkt wanneer je een paar dagen bent weggeweest. Zo keek ik, bij terugkomst van een weekje Velib fietsen langs Parijse boulevards, parken en pleinen op een andere manier naar de Hollandse manier van fietsen. De gelegenheid kreeg nog een extra lading toen bleek dat er in Nederland in één week maar liefst drie dodelijke fietsongevallen plaats hadden gevonden.

18 miljoen fietsen. Het is dringen geblazen op het nauwe Hollandse fietspad. Dat moet immers verdeeld worden onder veel soorten tweewielers. De huis- tuin, en keukenfiets, stationsfiets, de Fixie zonder remmen, de brede bakfiets, de beach cruiser, transportfiets, ligfiets, cargo cruiser, de Brik en Velo-solex en de snelle e-bikers, racefietsers en ligfietsers. Op de smalle paden bevinden zich dikwijls ook nog eens skaters, scootmobiels, brommobiels, snorfietsers en soms zelfs scooters.

Hoe gevaarlijk is fietsen? Loopt het fietsende woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer met name risico’s bij het oversteken van grote kruisingen, in de dode hoek van vrachtvervoerders en bij obstakels als tramrails en losliggende putdeksels, het gevaar dat de recreërende fietser bedreigd komt van een geheel andere kant. De recreant fietst voor de gezelligheid, dus samen. Fietsen staat, met winkelen en tuinieren, in de top drie van vrijetijdsbestedingen. Er ligt maar liefst 15.000 kilometer fietspad en 6500 kilometer aan landelijke fietsroutes (LF’s) voor de weekendfietser klaar. Die paden zijn er niet op ingericht om enorme snelheden te ontwikkelen of om de brede scootmobiels te herbergen. En zeker niet om op skaten of te racefietsen.

65 plus. De grootste groep fietsers die de laatste tijd bij een ernstig of zelfs dodelijk fietsersongeval betrokken raakt, is recreant, ouder dan 65 jaar en veelal slachtoffer van de grote groepen racefietsers die met een enorme snelheid en luid geschreeuw andere fietspadgebruikers rakelings passeren en soms maar ternauwernood missen. Leg meer fietspaden aan, is daarop het antwoord van de Fietsersbond. En bredere fietspaden, fietssnelwegen en tweebaans fietspaden met een snelle baan en een langzame baan.

Is dat de oplossing? Een snelle baan voor racefietsers en een baan voor scootmobielers? Maar moeten we dan ook niet het groeiende leger sportief fietsende bejaarden een eigen baan geven? En waar laten we de brommobiel? Zoals gezegd bracht ik de afgelopen dagen fietsend in Parijs door. Op een Velib, de stabiele stadsfiets met permanent brandende led-verlichting en een handig fietsmandje voorop. De Velib is een ‘leenfiets’. Na gebruik zet je hem terug in een van de vele stallingsstations. Bij de volgende rit pak je weer een ander. C’est sympa.

Achter elkaar. Nu is Parijs altijd een echte autostad geweest. Fietspaden zijn zeldzaam, je fietst doorgaans met het overige verkeer mee op de boulevards en op de busbaan. En dat comfortabeler dan je denkt. Je bent als fietser volwaardig deelnemer aan het verkeer, er is geen verschil tussen langzaam- en snelverkeer. Iedereen houdt rekening met elkaar. Chauffeurs houden afstand en halen je niet in. Bij de stoplichten sta je vooraan. Springt het licht op groen, heb dan ook geen haast of angst. Steek je een druk kruispunt over dan houdt iedere auto, taxi, scooter en motorfiets rekening met de fietsers.

De stelling. Zou dus zomaar kunnen zijn, dat de veiligheid toeneemt naar mate het snel- en langzamer verkeer door elkaar heen en júist samen van de straat en rijbaan gebruik moet maken. Dat stimuleert optimaal de alertheid, de oplettendheid en de attentheid. Het voorkomt de competitie tussen de auto, scooter en de fiets, zoals in Nederland op ieder kruispunt voelbaar is. Er is echter één maar: het werkt het beste wanneer men áchter elkaar fietst. Naast elkaar fietsen is geen optie. Nergens. Zo geven we alle weggebruikers overzicht en ruimte. Maar achter elkaar fietsen, dat is even wennen, voor Hollanders. En de gezelligheid dan? Het klessebessen tijdens het ritje, het kouten? Ook daar hebben de Fransen wat op gevonden. Bijpraten? Dat doe je op een zalig terras!

, , , , ,

2 Responses to Fietsen

  1. karin r. juli 10, 2012 at 10:23 pm #

    ik was en ben nog steeds verbaasd over het fietsverkeer hier in het haagse. daar schreef ik al (meer) over: http://hofstijl.nl/2009/07/02/inburgeren-deel-3/

  2. Roel Wijnants juli 13, 2012 at 4:46 pm #

    Mag wel beter opletten ,fiets dagelijks ,ben boven de 65 ik fotografeer zelfs onder het fietsen
    Den Haag zomer 2012

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag