De Chloroman

Foto: Edwin IJsman

 

De Chloroman eet niet. Dat hoeft ook niet, want hij is geheel groen dankzij het chlorofyl op zijn huid. Net als een plant absorbeert hij licht uit het rode en blauwe deel van het zichtbare spectrum. Hiermee voorziet hij in zijn energiebehoefte. Licht houdt hem in leven. Hij is energiezuinig en belast zijn omgeving nauwelijks. Chloroman draagt niet bij aan het wereldvoedselprobleem.
Dit klinkt mooi, maar wat zijn de sociale gevolgen van deze levensstijl? Wat betekent het voor hem om niet mee te eten met andere mensen? En hiermee samenhangend de vraag: wat is nou eigenlijk de sociale component van voeding?
Prilla Tania, Indonesische kunstenares uit Bandung, stelt zichzelf en ons deze vragen. Momenteel kan zij deze zelfs aan den lijve ondervinden: als moslima doet Prilla mee aan de Ramadan. Bij een etentje vorig weekeinde kon zij, net als haar creatie, zonder bord aanschuiven. Zo stapte zij voor even in de vervreemdende schoenen van haar creatie.

En hiermee blijkt de problematiek die zij in haar werk aankaart niet enkel een milieu- en voedseltechnische, maar ook een sterke maatschappelijke component te hebben, een die van toepassing is op de plek waar zij als kunstenaar nu drie maanden ‘in residentie’ is: het Valkenboskwartier in Den Haag.
Heden Hier is de naam van haar tijdelijke atelier en expositieruimte aan de Weimarstraat. Samen met Heden There, in Indonesie, is het een onderdeel van een uitwisselingsprogramma opgezet door, u raad het al, Heden, een kunstinitiatief dat ooit in minder trendy tijden bekend stond als de Artotheek.

Prilla, die casually de naam ‘Piltje’ hanteert om zich voor te stellen, is 32 jaar en opgeleid als beeldhouwer aan het Bandung Institute of Technology. Vanuit haar werkervaring bij een televisiestation is zij zich meer en meer in videokunst gaan interesseren, met name stop-motion video.
Op een dag bezocht Piltje een galerie en raakte dermate geïnspireerd door het aanwezige werk dat zij besloot om fulltime kunstenares te worden. Zij heeft ondermeer gewerkt en geexposeerd in Japan, Taiwan en Australie. Naast video houdt zij zich bezig met het maken van zachte sculpturen, uitsnedes geïnspireerd op traditionele wajang-technieken, performances en fotografie.

Prilla Tania (links) en 2 medewerksters van Heden. Foto: Oenkenstein

Prilla Tania’s werk zal tot 28 september 2012 te vinden zijn aan de Weimarstraat 24a te Den Haag. De officiële opening van de expositie is 14 september, maar ook voor die tijd is bezoek mogelijk: bij voorkeur tussen 2 en 4 op doordeweekse dagen.

In de tussentijd zijn er voor geïnteresseerden uit de buurt ook enkele workshops gepland: de eerste zal plaatsvinden op zondag 12 augustus, van 14:00 tot 16:00. Iedereen die oud genoeg is om een schaar te hanteren, is welkom om mee te doen en onder begeleiding een eigen alfabet te maken. Er zal papier beschikbaar zijn, maar deelnemers wordt gevraagd om indien mogelijk een oude krant mee te nemen voor ‘een geheim project’. Inschrijving voor de workshop kan via een Facebook-event.

Op 15 augustus, om 20:00 uur zal Piltje een ‘relaxte’ presentatie geven, waarbij zij ook haar eerdere werk zal laten zien.

, , , , , , ,

Comments are closed.

Hofstijl, het laatste woord uit Den Haag