Filmreview: Abraham Lincoln 3D

Abraham-Lincoln

Met opgetogen tegenzin stapte ik de bios in. Films van Tim Burton vind ik over het algemeen erg tof, maar ‘nu in 3D’ staat mij altijd erg tegen.

Tim Burton’s films hebben altijd een zekere duisterheid, de hoofdrolspelers hebben geheimen. De donkere kanten en juist die zwartheid van de mens wordt altijd goed belicht in zijn verhalen.
Nu bevond ik mij in een vreemdsoortig verhaal.

Hele stukken van de biografie van Abraham Lincoln, van de dood van zijn moeder, zijn huwelijk met Mary Todd, de dood van zijn zoontje, tot zijn baantjes als medewerker in een winkel tijdens zijn rechtenstudie worden gebruikt in dit verhaal. Okay, het is natuurlijk een achterlijk idee om een van Amerika’s meest geliefde presidenten te gebruiken in een film over vampieren… maar de manier waarop het wederom excelent en met buitengewoon mooie en goede details is neergezet door meneer Burton, is een kunstwerk op zich.

Ik heb serieus een paar keer met kippenvel gezeten en menig mede-bioscoopgast schreeuwde het uit tijdens de vele bloedspuitende afslachtingen van deze ‘Meneer de Pesident’. De acteur die ze hebben gekozen voor deze rol, Benjamin Walker (voor mij geheel onbekend) leek bijzonder goed op de Heer Lincoln en de tegenspeler, Dominic Cooper (The devil’s double) was zowaar een vriendelijke en patriotistisch en meewerkende vampier.

Zoals ik al zei, een totaal onwerkelijk verhaal. Juist ook wel weer intrigerend door de overweldigende, spannende manier van filmen Ć©n ook door de mooie verwevingen van Abraham Lincoln’s echte biografie. Meneer Burton heeft zijn best gedaan om een mooie 3D bewerking van deze film te maken, ik blijf geen fan van die 3D manie….maar het is hem toch goed gelukt.

, , ,

2 Responses to Filmreview: Abraham Lincoln 3D

1. Miek37 augustus 23, 2012 at 4:22 pm #