Filmreview: Ruby Sparks

ruby-sparks-w680

Leeg…..een apathische verlamming van hoofd en hart. Dat kan je zomaar overkomen als je als jonge schrijver van aanzien een writer’s block hebt. De makers van Little Miss Sunshine hebben een meeslepende en bijzondere film gemaakt met Paul Dano (van Little Miss Sunshine en There will be blood) die zoals altijd een slungelachtige hyperintelligente man speelt met bijbehorende issues.

Ruby Sparks gaat dus over een jonge man die op jonge leeftijd reeds gepiekt heeft en zich nu uit een enorm gat probeert te worstelen. Door zijn dip en sociaal issolement geeft zijn psychiater, die hij wekelijks bezoekt en onder de snelkeuze van zijn telefoon zit, hem de opdracht eens een slecht verhaal te schrijven. Dit is een enorme uitdaging voor de perfectionist die al zijn boeken op een ouderwetse typemachine schrijft zodat hij direct de juiste zinnen, weloverwogen, op papier zet.

Die nacht droomt hij over een ontmoeting met een meisje. Een meisje, een vrijdenkend meisje, ongecompliceerd, roodharig, genaamd Ruby (gespeeld door Zoe Kazan). Zij vindt zijn hond Scotty meteen leuk en is dus hét perfecte meisje voor deze jongen met bindingsangst. Hij wordt de volgende ochtend wakker en heeft inspiratie, begint meteen met het schrijven van een verhaal over dit droommeisje.

Voor het eerst in jaren heeft hij inspiratie en schrijft haar hele levensverhaal, al haar wensen in het leven en haar geweldige persoonlijkheid op. Hij verdrinkt zó in haar dat hij verliefd op haar verhaal wordt. En dan, op een ochtend wordt hij wakker bovenop zijn typemachine en blijkt hij ineens een relatie met dit meisje te hebben, ze staat in zijn keuken en haalt adem! Omdat hij een psychiatrisch verleden heeft denkt hij dat hij haar bedacht heeft en dat ze niet echt is. Maar al snel blijkt ze echt te leven, want anderen kunnen haar zien en met haar spreken. En wat blijkt? Ook in het echte leven blijkt ze zijn droommeisje te zijn.

Dit sprookje moet natuurlijk een vreemde draai krijgen, en dat doet het dan ook. Want broerlief vraagt of ze wel écht zo geweldig is als hij denkt dat ze is. Wil hij niet dat ze grotere borsten heeft, of iets veranderen aan haar karakter? Dan komen de twijfels. Laat hij zich verleiden tot het aanpassen van haar innerlijk en uiterlijk of mag ze worden/zijn wie ze echt is? Wroeging en confronterende zaken volgen elkaar in razend tempo op.

Een zeer vermakelijke, creatief geloofwaardig gespeelde film met bijzondere bijrollen van ‘has beens’ (Annette Bening en Antonio Banderas) uit de Amerikaanse filmindustrie.

, ,